fredag 8 januari 2010

Passion In People - En reseberättelse

Idag har vi en gästbloggare på upSwedenmalmöbloggen,
Passion In People har skrivit om sin Uppsalaspelning på Klubb Sockerdricka.


Hej,

mitt namn är Johan - jag är en av medlemmarna i Passion in people och detta är en reseberättelse.

Vi fick ett mail om att man sökte band till en klubb i Uppsala som går under namnet "klubb sockerdricka". Att spela live ger väldigt sköna kickar, vi svarade såklart att vi gärna ville.

Några veckor gick och jag fick ett mail av Aron ( bandbokare ) om att man ville ha oss där. Yes! - Kul med en resa och ny publik! Klubben hölls en fredag och de skulle betala resersättning och ett mindre gage.

Då vi bara hade ett par månaders och ett tiotal spelningars erfarenhet var gage inte något vi räknat med.. men vi gillade läget!

Fredagen var kommen, vi tog bussen till Malmö C och letade upp spåret, satte oss på tåget som snart skulle glida genom det svenska morgon/förmiddagslandskapet.
Det första som slog mig då jag äntrade tåget var hur fin och komfortabel kupén var.
Gitarren och en liten väska var mitt enda bagage.

I väskan hade jag allt jag kunde tänkas behöva för att döda all eventuell rastlöshet; en bok av Jeff Noon som heter Rock n roll och ett anteckningsblock.
Jag hade gett mig själv i uppgift att skriva en setlista och denna skulle vara klar innan vi nådde Stockholm C. De fyra timmarna gick förvånansvärt snabbt men jag hann.

Väl framme i Stockholm vid lunchtid, tog vi tunnelbanan till Torildsplan där vi skulle få låna en lägenhet över helgen.
Vi anlände, packade upp och gjorde oss i ordning inför kvällen.
Jag tog med gitarren, vi gick ut och jag ringde Aron..

Det var några timmar kvar till soundcheck så vi köpte ett tunnelbanekort och åkte in till stan. Det var par år sedan jag bodde i Stockholm så atmosfären kändes kär och bekant.. Myllret, snacket och tempot..

Vid femtiden stod vi vid ingången till lilla Café Mumrik i Uppsala och Aron kom, log och hälsade oss välkomna. klubb sockerdricka var i full färd med att bygga upp ljudsystemet och snart hade vi genomfört en lyckad soundcheck tillsammans med en bra ljudtekniker - nu började allt kännas skönt och lite pirrigt.

Det var någon timme kvar till klubben öppnade.. Vi minglade runt, stämde gitarren och försökte slappna av.

Just när vi snackade med kvällens andra akt: Akiine - En skön tjej som någon timme senare skulle leverera lika skön musik, öppnades dörrarna till caféet och folk dök upp.
Vi åt lite morotskaka, drack thé och betraktade publiken. Snittåldern var ung - mellan 20 och 25.. dj:n kickade igång åttiotalsupptempo megadurfestmusik och sockerdrickan började flöda.. Detta var alltså en nykter publik.

Då det lilla stället till 2/3 ( 40 pers? ) fyllnat, intog Akiine scenen och startade loopen som utgjorde ryggraden till hennes öppningslåt, en åttiotalsupptempo megadurcover ;)
Publiken lyssnade, gillade, dansade och applåderade till hennes piano/sångbaserade set.

Nu började nerverna krypa sig på..

Vi gick upp på scenen, satte oss i ordning, testade ljudet i mickarna och hälsade på publiken som trevligt hälsade tillbaka.
Vi presenterade oss och sjönk in i den första låten.

En öppningslåt ska vara en inbjudande hälsning, ett första intryck och det som triggar tonen för resten av resan.
Vår öppningslåt för kvällen heter "Way we flow" F dur - G dur.. Ett okomplicerat statement och en guide till Passion in People. Det var inte svårt att komma in i "zonen" trots orutinen att spela live nyktert.

Publiken lyssnade, reagerade och bemötandet var otroligt fint.

Setlistan:
Way we flow
My eyes will shine
Into the sun
Going
Siddharta
30
Hymn of porpoise

En halvtimme senare tackades vi av publiken och vi tackade dem. Vi gick av scenen och kroppens kemikalier hade åter en gång lagt oss på ett något högre plan av välmående.

/ Johan

http://www.myspace.com/passioninpeople

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar