tisdag 3 november 2009

Milab Vip-50 & Michael Jackson

Den svenska mikrofontillverkaren Milab skriver i sin blogg om Michael Jackson och Milab.
Mer info här

Milab Vip-50 används förutom av Michael Jackson och Chaka Khan även av upSweden Malmö.

Visuell bild runt utvecklingen av digital försäljning

måndag 2 november 2009

Screentryck

Ett alternativ för er band som i längden inte har råd att lägga ut mycket pengar på att köpa merchandise är att göra det själv. Med screentryck kan ni trycka allt från lp-omslag, tee-shirts, tygpåsar till affischer och vykort.

Så spara pengar och gör något roligt tillsammans och screentryck.

Här hittar ni instruktioner hur ni gör

söndag 1 november 2009

Merchtips från Cutmerch


Cutmerch är ett företag som specialiserat sig på att erbjuda indie och D.I.Y band anpassad merch. Det som skiljer dem från alla företag som trycker upp merch är att de också har många väldigt bra tips i sin blogg om hur ni ska tänka runt er merch.

Jag rekommenderar varmt att ni läser deras tips, för att komma till bloggen tryck på länken här.

Internetverktyg för indie band

Hej vänner

Här kommer en lista med länkar på bra verktyg i ert marknadsföringsarbete.
Dessa är framförallt bra då de hjälper er att få träffar på sökmotorerna, era fans finns som oftast på andra mer etablerade plattformar.
Men ni har en möjlighet att nå ut till nya och ofta har nya dessa nya sidor som dyker upp om inte dagligen så åtminstone varje vecka något som skiljer dem från andra sidor som ni kan ha nytta av.

Här är länkarna

http://www.bandcamp.com
http://www.thesixtyone.com
www.ping.fm
www.soundcloud.com
http://www.getdropbox.com
http://www.posterous.com
http://www.tumblr.com

Tips för att nå era fans

Som jag tidigare har skrivit så tycker jag att indieband gärna kan ge bort sin musik gratis, den uteblivna intäkten flyttas från bandkontot till att bli en utebliven kostnad i marknadsföringsbudgeten, däremot ska musiken aldrig ges bort utan någon motprestation.

En motprestation kan vara att ni får en e-postadress, men om möjligt ännu hellre e-postadress och deras fysiska adress.

Får ni deras fysiska adress kan ni göra ett utskick till era fans två - tre veckor innan er spelning där ni skickar ett vykort eller fribiljetter eller en skiva med er musik eller något annat som gör att de känner sig ihågkomna och viktiga och blir motiverade på att gå och se er spela.

Twitterapplikationer för band

Åsikterna går isär om Twitter.

Jag hör många som menar att Twitter är meningslöst och banalt, vilket det ibland är beroende på vem det är som skriver.

Men jag har vänt från att vara mycket negativ till att se det hela positivt, mycket tack vare Twitter experten Christian Tigerblad som förklarar Twitter som att du är i ett rum med intressanta människor som delar med sig av sina tips.

Det hela gäller alltså att följa intressanta personer som säger saker som du tycker är intressant.

Nu på sistone har det dessutom kommit olika program och sidor som hjälper till att göra twitter mer personligt, och mer intressant för dig som band.

Här kommer tips på några tjänster som jag rekommenderar.

Twibbon:
Det är enklast förklarat som en liten tatuering för din twitter bild som visar din tillhörighet till någonting. Alltifrån rosa bandet till idrottslag till indieband finns representerade, och där har ni möjlighet att lägga upp en bild som fans i sin tur kan lägga på sin twitterbild som länkar till er.

Tweetdeck:

Tweetdeck är en liten personlig läsare som av tillverkarna beskrivs som ett flygledningstorn för ditt twittrande.

Tweet for a track:

Tweet for a track är en promotiontjänst för Twitter

Tweet my song:
Tweet my song är en promotion/distributionstjänst för Twitter