onsdag 4 november 2009

Tips från redaktionen


Jag prenumererar på redaktionens nyhetsbrev, som är ett gratis nyhetsbrev med tips runt marknadsföring och effektivisering i arbetet med små företag.

I det senaste brevet var det flera tips som jag tyckte passade utmärkt även för band.

Jag kommer att utgå från dess rubriker och använda delar av dess innehåll, men till viss del anpassa det hela på ett sätt som jag mer tycker lämpar sig för hur band borde tänka.

"Här är tio mycket enkla regler för att växa (för etablerade företag) och att få fart (för nystartade företag)."

1. Lär dig lite mer.
Att göra sina läxa sätter dig i en fördelaktig position jämfört med de band du konkurrerar med/kompletterar. Att hela tiden försöka lära dig hur du förfinar dina kunskaper om marknadsföring, nyhetsbrev, låtskrivande etc. är nästan en förutsättning ifall du snabbare ska komma vidare. Men gör en rutin av det.

Sätt in ämnen som du vill lära dig mer om som mål i din tidsplan.
Idag hittar du de flesta ämnen som artiklar på internet, en bra början är faktiskt denna blogg.

Den mesta informationen du kan tänkas söka finns också på biblioteket, så läs en bok per månad i det ämne du vill lära dig mer om.
Det viktigaste är att förstå mekanismen bakom och vilka principer som styr hur människor uppfattar saker och hur marknadsföring fungerar.

2. Skaffa tillgång till mer kapital.
För att växa behövs tre typer av kapital: Tid, energi och pengar. De flesta har en typ av kapital och orkar inte växa i brist på de andra. Planera hur du ska lägga upp ditt arbete så att du kan skynda långsamt, och växa på sätt som inte innebär att du på dig för stora skor och att allting känns jobbigt eller hopplöst.

3. Skaffa mod.
Allt växande innebär risker, men om inte ni vågar satsa så kommer ingen annan att göra det.
Rädsla för att göra fel är ett stort problem och bottnar i gamla ordspråk som "Man vet vad man har men inte vad man får" som till stor del bottnar i det samhällets förutsättningar och ideal.

Men lyssna istället på Strindberg som sa Sikta på det omöjliga så når du den högsta graden av det möjliga.

4. Våga välja en målgrupp.
Alla är inte er målgrupp, nischa er och arbeta hårt mot dem som verkligen vill lyssna på er.

5. Välj rätt målgrupp.
Rätt målgrupp är den grupp som kan och vill betala för det du erbjuder och som är tillräckligt stor för er att hitta fans från. Ni finns för deras skull och de har ett behov som ni fyller.

6. Visa varför du är så bra.
Var tydlig med vad du erbjuder och varför det är så bra för dina framtida lyssnare. Vem är det bra för och under vilka omständigheter och till vilken kostnad? Skilj dig från dina konkurrenter på ett sätt som verkar vettigt för kunderna.

7. Planera mera.
Gör inte er marknadsföring utan en tydlig plan. Ta reda på vad era kunder gör, läser och använder för att förstå hur ni ska nå dem och gör en tydlig plan för hur ni ska göra det och när ni ska göra det.

8. Gör ditt bästa
Att lova saker ni inte kan hålla eliminerar er trovärdighet direkt. Att göra sitt allra bästa varje dag är ett garanterat bra sätt att få saker att växa snabbare.

9. Klappa dig själv på axeln
Belöna varje litet framsteg ni gör så att ni får lust att göra mer. Fundera därför på vad ni vill ha och vad ni får om ni når de mål ni satt upp för er själva i jobbet. Koppla dessa belöningar till delmålen i er handlingsplan/tidsplan.
Var snäll mot dig själv.

10. Sätt realistiska mål
Ambitionen är ofta väldigt hög hos personer som arbetar för sin egen sak eftersom det finns tydliga motiv som motiverar arbetet.
Men ingen har glädje av att det planeras in mål som är väldigt svåra eller till och med omöjliga att uppnå.
Tänk alltid igenom varje mål och fråga er om detta mål är realistiskt för oss just nu.
Sätter ni upp för stora mål kommer ni bara bli besvikna på er själva för att ni inte uppnått dem och eventuellt känna att ni inte får några framgångar med er musik och tappar er pepp.

För mer böcker och artiklar från Redaktionen, tryck här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar