onsdag 1 december 2010

Intervju med artistkordinator Cornelia Kalrsson


Under en tågresa upp mot den kungliga huvudstaden sprang upSweden Malmö på Cornelia Karlsson, artistkordinator på Sveriges största festival Peace & Love. Vi passade naturligtvis på att ställa lite frågor om livet som festivalarbetare, och vad Cornerlia själv har för tankar kring festival- och musikbranschen.

upS - Berätta lite om dig själv, vilken är din bakgrund och vilken roll har du på Peace & Love?

-Redan som barn hade jag ett stort kulturintresse och spelade mycket teater, börjar Cornelia. Under mitt sista gymnasieår ordnade jag många vernissager där jag ansvarade för allting. Jag förstod ganska tidigt att jag både gillade, och hade en fallenhet, för projektledning och dessutom så älskar jag musik. Så jag sökte mig till Nyköping och en KY-utbildning i event där min första praktik blev hos Anna Storåker på Debaser. Sen berättade en tjej i min klass som varit personalansvarig på Peace & Love att de sökte folk. Samtidigt hade jag min andra praktik på bokningsbolaget Luger och då min handledare också arbetar som artistansvarig på festivalen fick jag förfrågan om jag ville bli hennes assistent vilket jag självklart tackade ja till. Det jobbet ledde till att jag blev tillfrågad att jobba som artistkoordinator i år. Väldigt kul, men otroligt mycket att hålla i huvudet så det kommer bli mycket post-it säger Cornelia och skrattar.
-Förra året gjorde jag också Way Out West där jag var assistent både till den som var huvudansvarig och artistkoordinator.

Vad är din åsikt om det svenska festivalklimatet? Hur tycker du att det är?

- Det finns flera aspekter. För festivalerna finns inte samma ekonomiska vinning på det sätt som det har varit tidigare. Det är mycket väldigt omkostnader som du inte tänker på som festivalbesökare. Det är tufft för dem, säger Cornelia.

-Däremot har festivalerna ett väldigt stort värde för den enskilde festivalbesökaren. En festival är som ett stort mingelkalas där du kan träffa mycket nytt folk och samtidigt se många artister på samma plats. Det är också ett bra sätt för oetablerade band att synas och det är lätt att hamna på mindre scen om det är en lucka i de större scenerna.

Vad tror du om framtiden för de svenska festivalerna?

- Just nu tror jag att det är för många festivaler och jag tror att man som festival måste hitta det som är unikt med sig egna. Peace & Love är en sexdagarsfestival där tre av dagarna består mest av debatter och andra konstformer men musiken får en större del ju närmare helgen besökaren kommer. Way Out West däremot har ju sina klubbar ute i Göteborg. Jag tror verkligen festivalerna måste hitta något som gör dem unika.

Varför tror du att Peace & Love har gått om Hultsfred så snabbt? Tidigare var Hultsfred en institution i den svenska sommaren, men nu är Peace & Love störst. Hur kommer det sig?

-Dels tror jag det beror på vilka akter som vi har lyckats boka, sedan är det en bred festival som passar många. Så oavsett om ni är en umgängeskrets som gillar olika musik så finns det något för alla.

Vad tänker du på när du bokar ett band som är mindre etablerat? Vad är viktigt för dig som arrangör?

-Bandet måste göra sin egen grej och inte likna andra mer än att de är inspirerade av dem, det är en stor skillnad mellan inspiration och att härma. Sedan tror jag att akten live verkligen måste ge allt och vissa att de brinner för det som de gör. När man sedan som band är bokat kan det ändå vara svårt att få människor att lyssna på något som de kanske inte hört förut och ofta handlar det om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Det talas mycket om vikten av en 50/50 fördelning mellan könen på scen, hur ser du på det?

-När jag tänker på stora akter så tänker jag oftast på manliga akter. Jag vet inte om det beror på att det finns fler eller om det är det som jag först och främst lyssnar på. Men banden bokas inte efter deras kön utan utifrån om det är bra eller dåligt.

Hur är den interna diskussionen på festivalen runt detta?

-Jag har personligen inte varit med i någon sådan. Men jag skulle inte bli förvånad om det fanns en, men jag har inte deltagit i den.

Hur ser könsfördelningen ut mellan er som arbetar på festivalen?

- Artistförmedlingen är nästan bara tjejer medan teknik och scen nästan bara består av killar...

Hur ser du på musikbranschens framtid? Vad har hänt om tre år?


- Har fått den frågan innan, men den är alltid lika svår, säger Cornelia med ett skratt. Jag tror att det kommer bli ännu mer populärt att se spelningar live, men också via nätet. Om du inte fått en biljett till U2:s spelning i Dublin så kan du se den streamad. Men om det blivit vanligt om tre år, fem år eller nästa sommar vågar jag inte svara på.

Hur tror du att livestreaming av konserter kommer att påverka festivalern?

-Jag tror inte det kommer ha någon påverkan alls bortsett från att det blir fler artister som syns. En festival är ett koncept på ett helt annat sätt än en konsert på en dator, det är så mycket känslor i en festival. Jag tror också att konserterna kommer sändas på festivalernas camping område.

Hur tycker du att man borde arbeta som musiker som försöker leva på sin musik idag?

-Verkligen jobba igenom sitt material. Inte bara spela in en skiva och släppa den utan verkligen lägga upp en plan där det planeras hur den ska släppas. Sedan är det viktigt att skaffa sig koll på hur branschen fungerar t. ex läsa kontrakt ordentligt så att de inte hamnar i skiten för att de inte kan avtalsrätt.

Vilka vanliga fel ser du att up´n´coming musiker gör idag? vilka tips kan du ge dem?

-De vill ofta för mycket för snabbt. Vissa tycker jag är lite lata och tror att någon annan ska göra allting åt dem. Men de själva måste verkligen ligga i och jobba för att saker ska hända. Det finns ofta mer etablerade band som behöver förband, om din musik påminner om den genre det bandet spelar så kontakta spelstället och kolla om du kan få vara förband. Leta alltid efter spelmöjligheter, när det väl börjar bli spinn så är det lättare att fortsätta.

Hur ser du på den legala och den illegala nedladdningen? hur påverkar den festivalarrangörerna?

-Kan inte tänka att den påverkar festivalerna negativt alls. Folk får tillgång till mer musik och mer kunskap om den. Jag personligen tycker inte om den illegala nedladdningen, jag tycker att musikerna ska ha betalt för det jobb som de gör.

Vilken roll tror du att mobila enheter kommer att spela för framtidens musiker?

-Jag tror att tekniken kommer att göra att musiker och de som lyssnar på musiken kommer närmare varandra. Många artister vill att deras publik ska bli integrerade i det som de gör, då finns det ett mervärde hos dem som artist men också en motivation att stanna kvar och lyssna mer, då blir det intressant.

Vilken är din favoritartist bland dagens svenska up´n´comingband?

-Oj, det är svårt eftersom det finns så mycket bra. Jag gillar Anna Elhis och Anna Turi mycket men det finns ju en hel drös med riktigt bra band, men nu kommer jag inte på något bara för det, avslutar Cornelia med ett skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar