måndag 14 december 2009

Artisterna tjänar på nerladdning enligt KTH


En artikel i DN hänvisar till en ny forskningsrapport från KTH som har granskat skivbolag, bokningsbolag och upphosrättsorganisationer sedan 2000-talet. Utifrån sin forskning har forskarna dragit slutsatsen att branschens intäkter ökat med 35% de senaste 8 åren.

Läs artikeln här, pressutskicket här och ena forskarens blogg här

Det som går att utläsa ur artikeln är att det främst är på livesidan som den stora ökningen har skett, och att de stora förlorarna är skivbolagen som tappat en stor del av sina intäkter.

Detta är intressant läsning och visar på något som jag brukar beröra när jag träffar musikakter, nämligen vikten av att spela live.
I dagsläget är livebiten en viktig del för att nå ut till nya lyssnare, men också för att sälja merch och skivor.

Artikeln visar också på de svårigheter som finns i Sverige när de oberoende liveakterna i många fall tävlar mot de etablerade bokningsbolagen när det gäller att locka arrangörer till bokningar.

Här kommer några punkter som jag tycker är viktiga när ni kontaktar arrangörer.
  1. Gör er research. Kolla vad de är för musik, vilka akter de tidigare bokat, etc. passar ni in?
  2. Skicka er musik i rätt format till rätt person. Kolla med stället ni kontaktar hur de vill ha musiken och vem som skall ha er musik, ingen idé att skicka musiken till kocken på klubben om denne inte är bokningsansvarig.
  3. Fundera på varför arrangören jobbar med arrangemang, dvs vad motiverar dem att vara arrangörer och vilket problem kan de ha som ni kan hjälpa dem med.
  4. Var professionella, ha ett påkostat press-kit som ni skickar ut då detta är det som etablerar en kontakt med arrangören. De måste bli nyfikna nog att lyssna på er ep eller era digitala länkar.
  5. Skriv varför arrangören ska boka er. Jag blev kontaktad av ett band för någon dag sedan som berättade att de var sugna på att spela och var riktigt taggade på att de snart skulle gå in i studion....jag vill hellre veta om de drar mycket folk, är sjukt grymma live, är trevliga, etc.
  6. Glöm inte era kontaktuppgifter, på skivan, i det personliga brevet, i visitkortet, i mappen etc. Jag tycker också att ni ska skriva telefonnummer och e-post.
Jag ska vid tillfälle intervjua några arrangörer och se vad de tycker är viktigt när en akt kontaktar dem om spelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar