fredag 1 oktober 2010

Några tips när du ska göra en pressrelease.



Nu när sommaren är slut börjar det ofta hända saker för musiker. När man har en nyhet - en spelning, skiv- eller låtsläpp, ny hemsida, eller vad det nu kan vara - vill man, förhoppningsvis, sprida den här nyheten. Det gör man lättast genom att berätta om nyheten för företrädesvis journalister och bloggare. Man gör en så kallad pressrelease. Den kan skickas ensam eller tillsammans med en promoskiva eller dyl.

Och hur skriver man då en sådan?

Till en början skulle jag vilja återanknyta till Gustavs utomordentliga text om kommunikation som han skrev för ett tag sen. Jag rekommenderar varmt att ni läser igenom det om ni inte redan gjort det. Har ni redan gjort det? Läs igenom igen! Att göra en ordentlig analys och tänkta igenom vad, varför, vem, när, var och hur är i en pressrelease lika viktig som i all annan kommunikation.

När du har tänkt ut till vem du vill nå ut till, vad du ska säga, varför du säger det, när du ska göra det, var du skall skicka och slutligen hur du skall göra det. När du gjort allt det, då kan du börja snickra på själva texten till pressreleasen.

Börja med att tydligt visa vem du som avsändaren är och kontaktuppgifter till dig. Textmässigt har en pressrelease har många likheter med en klassisk nyhetsartikel.

Tänk också på att:

  • Du skall ha en slagkraftig rubrik. Gärna ett påstående. Självklart skall den också ha täckning i brödtexten.
  • Ingressen ska locka till läsning, och samtidigt innehålla det viktigaste i texten. Brödtexten som följer är bara en utförligare fortsättning på ingressen.
  • Underlätta för journalisten. Journalister gillar när de slipper skriva om texter. Är din pressrelease välskriven och utformad som en artikel behöver inte journalisten göra jobbet - Du har redan gjort det åt han/henne.
  • Ha gärna en historia att berätta. Har du inte det, utforma nyheten som en historia. Nyheter är historier, skapade av Journalister (om man ska hårddra det – men vi behöver inte ta någon mediakritisk diskussion här). Serverar du en historia är jobbet gjort (se ovanstående punkt) och det blir mer intressant för läsaren.
  • Följ upp! I den mån det går, skall tilläggas. Har du skickat ut det hundratals tidningar och tidsskrifter kan det bli svettigt att följa upp allt, men är det bara den lokala radiostationen och lokaltidningen kan du med fördel ringa och fråga om de uppmärksammat just ditt utskick. Journalister får ofta sjukt många ”nyheter” skickade till sig och måste göra ett urval. Att tjata utan att vara en pain i röven är en nödvändig, men svår avvägning. Att etablera bra kontakt med journalister är bra, men å andra sidan gör du inte din musik för att bli kompis med dem som skriver om dig. Eller det kanske du gör, men då är pressreleaser ändå inte rätt väg.

Hoppas tipsen kan vara till nytta.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar