måndag 19 april 2010

Nu har du chans att få en gratis marknadsförare för din musik i 8 veckor


Camilla Nyman från KY-programmet Kreativ Marknadsföring kommer att praktisera på upSweden Malmö i åtta veckor, med start den 26 april.

En av hennes arbetsuppgifter kommer vara att jobba med marknadsföringen av ett band, och nu har du chansen att bli den hon jobbar med.

För att bli den som Camilla marknadsför så behöver du:
  • Bli vän med upSweden Malmö på Facebook
  • Lägga en egeninsats i form av tid på att själva marknadsföra din musik
  • Ge oss en bra motivering till varför just du ska få en personlig marknadsförare, som du skickar till oss på Facebook.
Vinnaren kommer presenteras under nästa vecka

Låt bästa musiker vinna

Så enkelt får du din musik till musikbranschen


Arbetet med distributionen av upSwedens sampler sker för fullt och den har redan distribuerats till Headstomp, EMI, Warner, Apple, Luleåkalaset, Tidningen Studio för att nämna några.

Den kompletta listan kommer att publiceras i slutet av terminen.

Ni som inte haft tillfället att få lyssna på den underbara musik som finns på skivan kan ni även lyssna på den digitalt här

Gör din dag lite bättre och lyssna på samplen

tisdag 13 april 2010

Hur kan världens mest demokratiska internetradio hjälpa dig?


Vi kontaktade våra vänner på Radiour för att låta dem berätta lite om sig själva och vad som är på gång.

Berätta om vilka ni är?

Vi som ligger bakom Radiour heter Hamin Mousavi och Karl Baron.
2003 lärde vi känna varandra över nätet och med ett gemensamt intresse för musik, datorer och internetkultur har vi satt igång lite olika projekt.
Kalle är en fantastisk programmerare som alltid lyckas med något nyskapande och Hamin har en bakgrund inom mediaforskning och informationsvetenskap. 2009 flyttade vi till Malmö för att sätta igång Radiour.


Vad är Radiour?

Radiour är en demokratisk internetradiostation.
På Radiour bestämmer användarna över allt från musiken som spelas till albumomslagen.

Hur fick ni tanken till Radiour?

Det hela började som ett experiment, vi ville lyssna på musik vi aldrig hört tidigare.
Den gemensamma låtlistan skapades och genom den fick vi alltid lyssna på något nytt.

Vem som helst kan lägga till en låt i listan. Musiken som spelas blir då väldigt varierande. Sen dess har fler och fler funktioner lagts till. Den gemensamma listan finns fortfarande kvar, men numera har vi expanderat med blandband och annat som gör det lättare för användarna att sprida sin musiksmak till andra.

Allt på Radiour skapas gemensamt - av alla tillsammans.


Varför borde jag som musikartist använda Radiour?


Radiour är fantastiskt för dig som artist då du enkelt kan få ut din musik utan någon som helst kostnad. Logga in med ditt befintliga Facebook eller Twitter konto, ladda upp dina låtar och sprid dem till dina vänner och followers!
Om du dessutom lägger till låtarna i spellistan kommer du garanterat få lyssnare.

Vad är Radiour om 3 år?

Radiour kommer bli en plattform för artister och musikälskare!
Vi vill låta artister skapa musik tillsammans med andra. En gör texten, en annan sången och en tredje albumomslaget. Sprid sedan musiken och sälj den på dina egna villkor!

Vem använder Radiour idag?

Radiour är i beta för tillfället och därför har vi begränsat tillgången till sidan.
De som använder Radiour är därför mest betatestare och andra som hjälper oss under utvecklingen.

Hur många användare har ni?


Just nu har vi cirka 300 användare och ungefär 1300 stycken låtar totalt.

Har du något mer du vill berätta om Radiour?

Vi håller just nu på att utveckla sidan och det är fortfarande mycket som kommer att läggas till. Kontakta oss gärna om det är något du saknar, något inte fungerar eller om något skulle kunna bli bättre!

Vi planerar även att släppa Radiour på en mobil plattform så se fram emot det!

måndag 12 april 2010

Du är intresserad av rabatter på musikutrustning? Är du inte?


upSweden älskar att kunna presentera nya rabatter för sina medlemmar, kan vi inte ge dig något gratis så försöker vi alltid ordna så det blir billigare.

Därför har vi talat med några vänner och numera får du som medlem 15% rabatt på det kompletta sortimentet på Sweden Midi Music och 5% - 25% rabatt på förbrukningsvaror hos Emusic.

Detta gäller endast medlemmar, kontakta upSwedens personal för att få veta mer

onsdag 7 april 2010

Komplettera dina kunskaper med en distanskurs


Behöver du förbättra dina kunskaper i marknadsföring? ekonomi? juridik? kreativa processer? eller något annat ämnesområde som du använder i arbetet runt din musik?

Missa inte möjligheten att läsa en kurs i ämnet på distans.

Idag finns ett flertal kurser från projektledning till grafisk form att läsa på distans, och är ett utmärkt tillfälle att bredda dina kunskaper i det området.

Så vad behöver du förbättra i det strategiska arbetet med din musik?

Identifiera det ämne som du främst skulle behöva bli bättre på och gå in på studera.nu och kolla vilka distanskurser som finns att läsa.

Många kurser öppnar också upp för möjligheten att arbeta med ditt eget projekt, som i det här fallet skulle kunna var din musik.

tisdag 6 april 2010

Twitter snapshots







Hans Kullin skriver på sin blogg socialamedier.com att var fjärde arbetsgivare googlar sökande inför en anställning. Var tionde arbetsgivare söker även på Facebook och bloggar. Kullin ger också tips på hur du kan kolla dig själv i sociala medier. Läs mer här. Sydsvenskan tar också upp detta i den intressanta artikeln Privatlivet kartläggs av arbetsgivarna.

Twittraren och astronauten Soichi Noguchithe befinner sig på ISS (International Space Station) sedan december 2009. Han postar regelbundet fantastiska bilder från rymden på sin Twitpics. Du kan se hans bilder här eller följa honom på Twitter. I juni 2010 kommer han tillbaka på jorden.

Någon som inte kommer tillbaka till jorden är Vitalij Sevastianov, den förste människan som spelade schack i rymden. Tack till Niklas Svensson för Twitten.

Pico-alphabet. Om du skulle bli sugen på att själv använda samma typsnitt som Twitter kan du ladda ned det här.

Spot and Tell specialiserar sig på events riktade till folk aktiva i sociala medier. Dem lovar bjuda på spännade och gratis upplevelser mot att deltagarna sprider ordet i sociala medier. Ganska lättköpt reklam och antagligen mycket effektiv.

Som avslutning så vill jag varmt rekommendera bloggen Non-Profit PR, full av många bra tips på att marknadsföra sig själv och sitt skapande.

Samla all din socialmedia i en webläsare


Flock kallas den sociala webläsaren och bygger på firefox.

Det som skiljer Flock från övriga webläsare är att du enkelt kan integrera facebook, flickr och del.icio.us, den har dessutom en inbyggd rss-läsare som förenklar din omvärldsanalys av bloggar.

Den är kostnadsfri och har förutom ovan nämnda sociala medier möjlighet att integrera ännu fler genom olika add-ons.

Visst kan du hålla med om att det vore praktiskt att samla all social media runt din musik till ett och samma ställe?

Ta hem Flock redan idag och gör ditt marknadsföringsarbete lite enklare