onsdag 13 oktober 2010
Var med och ställ frågor om den nya tjänsten Emues
Emues är en ny Malmöutvecklad tjänst som låter fans föreslå vilka artister de vill se, när de vill se dem och var. Emues matchar det med de krav som artisten har och de förutsättningar som gäller för konsertlokalen och skapar sedan ett potentiellt konsertförslag där det också anges vad biljetterna kommer att kosta för att täcka alla utgifter. När tillräckligt många fans har anmält att de vill köpa biljetter till den föreslagna konserten så blir den av.
Vill du göra Kobras nya vinjett?

Gör din egen remix av Kobras slutvinjett
fredag 8 oktober 2010
Hurra! Hårt arbete lönar sig. And that's the doubble truth, ruth.

Idag är vi extra glada här på kontoret. I veckan har nämligen en av våra akter här i Malmö fått betalt för en del av mödan den lagt ner på sin musik - ett skivkontrakt.
Avtalen är inte skrivna ännu så därför väljer vi att inte ännu offentliggöra vem det är, men vi är naturligtvis otroligt glada för aktens skull.
Det här visar också att den som vill något, och satsar därefter, förr eller senare får något tillbaka. Ett skivkontrakt är på inget sätt en anledning att slappna av, tvärtom. Nu finns all anledning att jobba ännu hårdare. Skillnaden är att man nu kanske har mer hjälp än tidigare. Det är dock, om inte annat, ett konkret bevis på att man gjort saker rätt och, i det här fallet också förbaskat bra.
Vi gratulerar akten igen! Bra saker kommer till dom som förtjänar det, som en klok gubbe sa.
Trevlig helg.
söndag 3 oktober 2010
Vikten av mål

”It´s a long way to go if you don´t know where you going, and you don´t now where you going if you´re lost” /Gang Starr
Likt de kloka orden från Gang Starr vittnar om så måste du ha mål för det strategiska arbetet med din musik, annars är du vilse.
Du känner säkert igen följande scenario. Du har lagt tid och andra resurser på att nätverka, nätverka genom social media, gjort press-kit, tryckt promotionmaterial som du skickat ut till varenda person du hittar inom musikbransch och media, kontaktat arrangörer, försökt skaffa en sponsor osv. Men det enda resultat du har uppnått är att din kalender fortfarande är lika tom som din plånbok, du känner dig mer stressad och besviken för att ingenting någonsin händer med din musik.
Det är här allting börjar i arbetet med din musik.
Det finns ett talsätt som säger att vi gör saker två gånger, först i fantasin och sedan på papperet. Detta stödjs av studier som visar att människor som skriver ner sina långsiktiga mål har en väsentligt större chans att nå dem.
En annan viktig anledning till varför långsiktiga mål är viktiga är att det ofta tar tid att etablera sig som artist. Om du börjar arbetar efter en marknadsföringsstrategi så tar det ofta ett år innan du börjar märka av resultatet.
En enkel övning för att formulera långsiktiga mål är att skriva ner de tre viktigaste sakerna som du vill ska hända med din musik två år framåt i tiden.
Börja med den första punkten, skriv ner varför du vill nå det målet och vilken betydelse det skulle ha för dig om du gjorde det. Skriv sedan ner allt som krävs för att nå det målet, planera hur lång tid varje åtgärd tar och planera sedan in åtgärderna i din kalender.
Gör likadant med de andra två målen.
Planera också in en utvärdering var tredje månad där du utvärderar hur arbetet mot dina mål har gått. Vad har gått bra? Varför har det gått bra? Hur ska du jobba för att det ska fortsätta att gå bra?
Vad har gått mindre bra? Hur kommer det sig att det gått mindre bra? Vad kan du lära dig av det? Hur ska du förändra ditt arbete så att resultatet tar dig närmare ditt mål?
Nu är det bara för dig att arbeta enligt det som du har planerat och inte ge upp även om det känns tungt.
Lycka till!
fredag 1 oktober 2010
Några tips när du ska göra en pressrelease.

Nu när sommaren är slut börjar det ofta hända saker för musiker. När man har en nyhet - en spelning, skiv- eller låtsläpp, ny hemsida, eller vad det nu kan vara - vill man, förhoppningsvis, sprida den här nyheten. Det gör man lättast genom att berätta om nyheten för företrädesvis journalister och bloggare. Man gör en så kallad pressrelease. Den kan skickas ensam eller tillsammans med en promoskiva eller dyl.
Och hur skriver man då en sådan?
Till en början skulle jag vilja återanknyta till Gustavs utomordentliga text om kommunikation som han skrev för ett tag sen. Jag rekommenderar varmt att ni läser igenom det om ni inte redan gjort det. Har ni redan gjort det? Läs igenom igen! Att göra en ordentlig analys och tänkta igenom vad, varför, vem, när, var och hur är i en pressrelease lika viktig som i all annan kommunikation.
När du har tänkt ut till vem du vill nå ut till, vad du ska säga, varför du säger det, när du ska göra det, var du skall skicka och slutligen hur du skall göra det. När du gjort allt det, då kan du börja snickra på själva texten till pressreleasen.
Börja med att tydligt visa vem du som avsändaren är och kontaktuppgifter till dig. Textmässigt har en pressrelease har många likheter med en klassisk nyhetsartikel.
Tänk också på att:
- Du skall ha en slagkraftig rubrik. Gärna ett påstående. Självklart skall den också ha täckning i brödtexten.
- Ingressen ska locka till läsning, och samtidigt innehålla det viktigaste i texten. Brödtexten som följer är bara en utförligare fortsättning på ingressen.
- Underlätta för journalisten. Journalister gillar när de slipper skriva om texter. Är din pressrelease välskriven och utformad som en artikel behöver inte journalisten göra jobbet - Du har redan gjort det åt han/henne.
- Ha gärna en historia att berätta. Har du inte det, utforma nyheten som en historia. Nyheter är historier, skapade av Journalister (om man ska hårddra det – men vi behöver inte ta någon mediakritisk diskussion här). Serverar du en historia är jobbet gjort (se ovanstående punkt) och det blir mer intressant för läsaren.
- Följ upp! I den mån det går, skall tilläggas. Har du skickat ut det hundratals tidningar och tidsskrifter kan det bli svettigt att följa upp allt, men är det bara den lokala radiostationen och lokaltidningen kan du med fördel ringa och fråga om de uppmärksammat just ditt utskick. Journalister får ofta sjukt många ”nyheter” skickade till sig och måste göra ett urval. Att tjata utan att vara en pain i röven är en nödvändig, men svår avvägning. Att etablera bra kontakt med journalister är bra, men å andra sidan gör du inte din musik för att bli kompis med dem som skriver om dig. Eller det kanske du gör, men då är pressreleaser ändå inte rätt väg.
Hoppas tipsen kan vara till nytta.
Trevlig helg!
måndag 27 september 2010
Bygg ditt varumärke på 30 dagar

Eller som kursen heter "30 days to not suck at social media".
Även om musiken du gör inte är organiserad som ett företag, så finns det många poänger i det som Loïc talar om. Så om du står ut med Loïc:s franskengelska så är detta absolut ett tips att kolla in.
http://www.buildyourownbrand.tv/
Lycka till!