måndag 8 februari 2010

Är ni solen även i andra solsystem än ert inre?

"Tänk dig ett solsystem med er produkt som en sol. En fantastisk produkt kan sälja sig själv. om den är designad för att göra det.

Den närmaste planeten är förpackningen.


Nästa planet är distributionen, var och hur produkten säljs.


Nästa planet är PR.
Och den sista men mest avlägsna planeten är reklam i betalda medier.

Ju närmare centrum man är, desto bättre förutsättningar har man att påverka folks uppfattning"

/Alex Bogusky

När Bogusky:s byrå tog över uppdraget att marknadsföra det kanadensiska ölmärket Molson i USA, valde de bort TV-reklam helt (vilket ansågs som ovanligt).
Istället satsades pengarna på att trycka 900 olika baksidor till öletiketten, så att alla flaskor folk såg skulle vara olika.

På etiketterna trycktes budskap som skulle kunna leda till samtal i baren.

Detta fick som följd att Molsons amerikanska försäljning ökade med 40% året som följde

Varför skriver jag detta?

Jo jag vill visa att om ni förstår er målgrupps behov och använder er utav en kreativ lösning för att hjälpa dem tillfredsställa det behovet, så har ni kommit en lång väg i er marknadsföring.

I exemplet ovan så var konsumenterna av ölets behov, kommunikation/gemenskap/bekräftelse, något som kunde tillfredsställas genom de 900 olika kommunikativt inriktade flasketiketterna.
Lösningen på detta behov kommunicerades via ett format som målgruppenen var vana vid och använde.

Om ni sätter er in i vad som driver de människor ni kommunicerar till och anpassar er marknadsföring till det, så ökar era chanser att uppmärksammas av dessa väsentligt.

Vad kan ni lära er från exemplet ovan i det marknadsföringsarbete som ni gör?
Vilka goda exempel har ni själva använt er utav?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar