måndag 1 februari 2010

Den som inte satsar kan inte heller vinna

Hur jobbar ni för att synas i bruset?

Varför ska jag och andra åhörare lyssna på er och inte på alla andra band?

Vad gör ni för att sticka ut ur mängden?

"Playing it safe is the most unsafe you can do in advertising" /William "Bill" Bernbach

Ni ska få göra en övning, den kräver papper och penna eller att ni skriver den på dator.

Ta fem minuter och lista alla era marknadsföringsåtgärder som ni gör, när ni är färdiga svara på frågorna:

  1. Varför gör vi denna åtgärd?
  2. Vad är det kortsiktiga och det långsiktiga målet med detta?
  3. Vilket resultat kan vi se av denna åtgärd?
  4. När utvärderar vi denna metod
  5. Hur skulle vi kunna göra denna åtgärd ännu bättre?
Alla punkter som ni inte kan svara på, eller som ger ett icke tillfredsställande svar måste ni sitta ned och fundera över.

Ska ni fortsätta med den åtgärden? oavsett ert svar måste ni kunna svara på frågan varför.

Ni borde också fundera på tio andra sätt att göra den åtgärden på och följa Bills råd att inte spela säkert med risken av anonymitet eller att uppfattas som tråkig som konsekvens, utan istället försök komma med något nytt.

Tvinga er själva till att vara kreativa och hitta former för att genomföra era idéer så att de inte stannar just som idéer.

Jag avslutar detta inlägg med två till citat av den ovan nämnde:

"Logic and over-analysis can immobilize and sterilize an idea. It's like love -- the more you analyze it, the faster it disappears."

"Rules are what the artist breaks; the memorable never emerged from a formula."

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar