torsdag 11 februari 2010

Twitterskola del 2

Twitterskola - del 2


Förra veckan gick vi igenom hur du skapar ett Twitterkonto och det hoppas jag ni har gjort nu.

Här hittar du snabbguide till Twitterspråket.


Idag ska vi börja med att prata lite om Twitterstrategi.


Ett twitterkonto ska ha en identitet.

Du måste välja i vilken roll du skapar innehåll och till vilken målgrupp du vänder dig.


Med din närvaro i sociala medier formar du en identitet och lämnar spår. Jag är t.ex. pappa, politiker, kommunikatör och fotograf.

Genom att välja en av dessa roller som utgångspunkt kan jag också mycket lättare svara på frågan vilken målgrupp jag vänder mig till och hur jag definierar mitt mål med närvaro i sociala medier.


Jag har valt rollen kommunikatör som utgångspunkt. Nu kan jag skriva lite utifrån alla mina andra roller också, det berikar bara innehållet och nyanserar min identitet.


Vem vill du vara på Twitter? Vill du jobba med musik så kanske du ska välja den rollen som utgångspunkt.

Då kommer huvuddelen av ditt innehåll att kretsa kring musik. Nyansera ditt innehåll med andra intressen också, men undvik inlägg av typen: nu ska jag sova, jag är på Ica, etc... Ställ dig frågan om det du skriver är intressant för andra att läsa.


Man behöver inte skriva bara för att man kan. Statusuppdateringar är ibland hemskt tråkiga och intetsägande. Twitter är fullt av nonsens men fördelen här är att du kan filtrera det innehåll du vill se genom att sluta följa dem som du tycker skriver dåligt.


Vilka i Sverige finns på Twitter idag? Fredrik Stenbeck skriver på sin blogg att av de ca 70 000 svenskar som har konton är endast 1000 aktiva. En majoritet av de som är aktiva jobbar inom reklam, kommunikation, PR och andra medier. Många är journalister och en del är politiker. Svenska politiker på Twitter är en rätt tråkig historia. Många vill inte förstå att Twitter inte är en megafon för politiska budskap.


För att skapa engagemang måste man skapa dialog. Mer om detta en annan gång.

Vi kan lätt konstatera att hela Sverige inte är på Twitter men väldigt många opinionsbildare och journalister är. Kan de vara en målgrupp som är intressant för dig att nå ut till? Kanske!

Gå igenom vad du har för syfte med din närvaro i sociala medier, vad du vill kommunicera och till vem.

Vad är intressant innehåll? Det kan variera beroende på vem man frågar.

Det finns dock lite tips på vad man kan tänka på när man skriver.

Hitta en balans mellan att skriva personligt och informativt.

Om vi som exempel tar en svensk politiker på Twitter som bara informerar var hon befinner sig och vem hon pratar med, blir det rätt så tråkigt att följa tycker jag.

Det behövs mer personlig info att relatera till. Blir det för personligt kan det kännas lite oseriöst, kanske på sin höjd underhållande.

Ett bra sätt att läsa av balansen är att följa vad andra skriver och se vilka inlägg du finner inspirerande

Sortera innehåll gör du enklast genom att följa de personer som skriver om sådant du är intresserad av. Du kan du också skapa egna listor eller följa andras listor.

På så sätt sorterar du smidigt strömmen av innehåll i olika kategorier.


Söker du inlägg som handlar om ett speciellt ämne använder du hashtags "#" innan sökordet. Om jag t.ex. vill söka inlägg som handlar om Spotify så skriver jag #spotify i sökrutan. Sökningen kan jag sedan spara.

Info om hashtags finns här.

Testa också att söka på hashtag.org. #FollowFriday är en hashtag som används på Twitter varje fredag för dem som vill tipsa om intressanta twittrare att följa. Förkortas #ff, eller om det gäller svenska twittrare, #ffse.


Sist lite kuriosa: Igår kunde man live följa en twittervju där Jack Werner (@kwasbeb) intervjuade Tomas Quick (@sturebergwall). Finns att läsa här.


Christian Tigerblad

twitter.com/tigerblad


Veckans Länktips:

Listorious (en samling twitterlistor)


Next Generation Internet (Blogg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar