onsdag 3 februari 2010

Twitterskola del 1

Malmöbloggen har fått en ny gästbloggare, nämligen Christian Tigerblad som jag lämnar över ordet till.

_______________________________________________________

Twitter

Jag heter Christian Tigerblad och jag kommer att skriva om Twitter på onsdagar här på bloggen. Jag har i dagarna avslutat min praktik som informationsassistent på Malmö Kulturskola och ser fram emot nya utmaningar och sammanhang.

Mer om mig hittar du på min hemsida eller min Twitter.

Då många jag träffat undrat vad Twitter är tänkte jag börja med en liten Twitterkurs där vi går igenom grunderna under två kommande onsdagar.
Häng med!

Twitter är ett verktyg för kommunikation. Man kan också säga microblogg, socialmedia, web 2.0, etc.

Vad vi än kallar det så är det endast ett verktyg för kommunikation. Dialog och innehåll är själva hjärtat i Twitter, som i alla former av sociala medier och som i verkliga livet.

Allt som är viktigt i våra liv börjar alltid med en dialog.


Enklast att komma igång med Twitter är att registrera ett konto på deras hemsida.

Här rekommenderar jag att du som på Facebook använder ditt riktiga namn och laddar upp ett foto på dig som profilbild. Du kan också skriva lite kort vad du gör eller gillar.

Sök sedan efter personer som du tycker har något intressant att säga eller sök på ämnen som intresserar dig.

Börja med att följa ett tiotal användare.
Det innehåll de skapar kommer nu att synas i ditt twitterflöde.

För att snabbt komma in i takten på Twitter har jag gjort en kort lista på användare som uppdaterar ofta och skriver intressanta saker: BritStakston, Jocke, ulrikagood, pleasecopyme, mymlan, tdhse, mashable, smashingmag.

Kolla också på Good Olds snabbguide till Twitterspråket.

SKRIV INGET I BÖRJAN, följ bara samtalen.
Du kommer att få en bra uppfattning om diskussionsflödet och ämnena som tas upp.

Förmodligen kommer inte folk att följa tillbaka när du inte har något innehåll än, men det är ok.
Låt det vara så i början.

Du kommer förr eller senare att komma över länkar eller guider som vill visa dig hur du snabbt skaffar dig tusentals följare.

Låt dig inte luras av sånt.

Twitter handlar inte om hur många som följer dig utan om dialog och innehåll.

Nästa onsdag kommer jag att gå igenom tips på hur du skapar intressant innehåll och sorterar information.

Har du frågor och funderingar kan du skriva till mig här eller på Twitter.

5 kommentarer:

  1. Hej,

    En bra inledning för Twitter-ovetandes. Om bloggen hade haft share-funktioner så hade jag spridit denna i mitt Twitter-nätverk. :-)
    Jag kan också rekommendera de personer du rekommenderar!

    Lycka till med bloggandet!

    Mvh
    Magnus
    http://www.magnusang.se
    http://www.twitter.com/magnusang

    SvaraRadera
  2. Hej hej Magnus

    :)

    Jag ska gräva vidare i hur jag kan få en sharefunktion på bloggensinläggen, bra poäng. Tack!

    ha den finaste av dagar
    värme

    SvaraRadera
  3. hmm jag undersöker hur jag ska få en share knapp...

    Det närmsta jag hittills hittat är att öppna det specifika blogginlägget och sedan välja dela i bloggers navbar.

    Men det känns lite för bökigt.

    Vet någon hur jag kan få en shareknapp bredvid inlägget? så att det blir enkelt att dela?

    SvaraRadera
  4. Tack Magnus!

    Gustav, kolla www.addthis.com

    SvaraRadera
  5. yeah!

    Tack Christian.
    Nu ska det gå att dela med sig

    SvaraRadera