onsdag 9 juni 2010

Måste du vara på Facebook?

Svaret är enkelt. Som artist: JA! Som privatperson: upp till dig. Ett bra tips är att separera de olika rollerna. Som privatperson kanske det är bättre att bara ha "vänner" som du känner och vill hålla kontakt med. Dina fans ska du givetvis också ha en regelbunden dialog med och för det lämpar sig en officiell sida bättre. Skapa en officiell sida här. Gör du musik och vill marknadsföra dig som artist så är Facebook i högsta grad ett aktuellt, relevant och framförallt effektivt mediekanal. Mer tips om detta och hur du skapar en kommunikationspolicy kommer jag att skriva om i början på nästa vecka. 


Facebook fortsätter att skapa delade känslor och kritiken växer. Det som retat upp många och lett till relativt högljudda protester har varit Facebooks sekretesspolicy och TOS (Terms of Service). En aspekt som många förbiser i sin kritik är att Facebook som företag lever på användarnas uppgifter. Med hjälp av informationen som användarna lämnar om sig själva säljer Facebook riktade annonser och reklam. 

31 maj var det Quit Facebook Day. Några massavhopp är det inte frågan om. Tvärtom så växer Facebook trots kritiken. Hans Kullin skriver mycket intressant om detta på sin blogg. I april 2010 var Facebook den mest besökta sidan på nätet. Ta också en titt på Facebook Statistics Sweden

Diaspora är ett uppmärksammat projekt som är tänkt att bli ett alternativ till Facebook. Trots att projektet fortfarande befinner sig på idéstadiet har det ändå lyckats attrahera en hel del kapital, ungefär 200 000 dollar. Även Facebooks vd Mark Zuckerberg berättar i en intervju med tidskriften Wired att han donerat pengar till Diaspora. Hur stor summa vill han dock inte avslöja.


Har du frågor och funderingar kring Facebook, skriv till mig på christian@tigerblad.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar