lördag 31 oktober 2009

Malmöbloggen på besök bland byggdammet hos Sneakersouls

Malmöbloggen tog på sig arbetaroverallen och besökte Sneakersouls som för tillfället bygger på sin hemmastudio, så jag passade på att göra en kort intervju över en kopp te.

Vad är sneakersouls?

Det är ett musik/producentkollektiv som består av tre personer som för tillfället jobbar främst med eget material, vi producerar inte åt andra ännu. Vårt mål är att göra musik som vi själva tycker är bra.

Hur fick ni idén att ni skulle bygga hemmastudio?

Var jag än har bott så har jag haft en inspelningsplats, alltifrån en hörna till en garderob. Nu har vi flyttat så då funderade jag på var inspelningsrummet skulle vara, så vi planerade om hela lägenheten egentligen.

Hur har ni gått tillväga?

Först mätte vi allting, och räknade på hur rummet skulle bli, köpte reglar och reglade upp rummet. Efter det satte vi upp skivor och isolerade mellan och la på mer skivor, sedan gipsskivor.

Nu ska det bredspacklas och målas, sedan inköp av hyllor och försöka möblera studion så den blir praktisk och lätt att arbeta i. Vi har även inhandlat gullfiber till basfällor och ljuddämpning som också ska upp.

Hur har ni arbetat med hur rummets akustisk ska bli?

Hittills har vi inte arbetat så mycket med det, men när det är målat ska vi arbeta med basfällor och absorberingmaterial. Sedan ska det isoleras och läggas golv också, och efter det ska vi också lägga absorberingsmaterial på dörr och liknande.

Utöver det ska vi självklart måla något på utsidan som signalerar att det är en studio : )

Vad har varit det svåraste med studiobygget?

Betongväggen, och dörrarna. Dörrarna ska inte slå i varandra. Och eftersom det är en rörlig dörr så måste man spänna den exakt rätt, vi har fått korrigera med små plattor för att få till dörren rätt.

Har du några tips till andra som bygger?

Efter som jag är nybörjare så har jag inga tips direkt på själva bygget *skratt*

Men ska jag ge ett tips så är det att ta ledigt och verkligen ta sig tid och göra färdigt det så fort som möjligt, så att det inte blir frustrerande.


Håll ögonen öppna, mer info kommer att komma om arbetet med Sneakersouls studiobygge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar