torsdag 15 oktober 2009

Några självpromotion tips

1. Hitta er målgrupp

Ett bra sätt att hitta er målgrupp är att utgå från bloggar som skrivit om er, tidningsrecensioner och era vänner i olika social media.

Vilka etiketter har ni blivit taggade med? vilka band jämförs ni med? Vilka band gillar de som kontaktar er på t. ex myspace?
Försök ringa in några nyckelord som beskriver vilka ni är och använd de nyckelorden i er ert skrivna material runt er och er musik.

2. Bli en specialist, berätta vad ni inte gör

Ni spelar inte all musik och ni marknadsför er inte till alla. Lägg inte in nyckelord som talar till allmänheten utan fokusera er på dem som troligt vill lyssna på er.
Tvärtom berätta att ni inte ligger i mainstream fåran (förutsatt att det inte är precis där ni ligger) och lyft fram hur ni skiljer er från övriga.

När ni talar om er själva måste ni bli ihågkomna och säga något speciellt. Därför är det essentiellt när ni arbetar med självpromotion att lyfta fram det som är speciellt med er.

3. Var fokuserad även när det känns svårt

Livet går upp och ner och många saker som sker händer utanför er kontroll. Ofta händer ingenting men sedan händer det en massa saker.
En anledning till att det ofta är så är att ni successivt arbetar med ert namn och märke och kastar ut massa krokar, men resultatet av detta sker inte över en dag.
Gör en långsiktig plan som ni arbetar efter och följ den planen även när det känns tungt.

4. Skynda långsamt

Self promotion handlar om att arbeta strategiskt och långsiktigt. Tvärtemot vad som sägs så arbetar människor inte bättre när de är pressade. Kroppen behöver mat och sömn för att kunna vara kreativ.

Sätt upp långsiktiga mål med många små delmål så att ni hela tiden får en känsla av att ni hela tiden gör något.
Omöjliga mål eller växlande perioder mellan väldigt mycket arbete och väldigt lite arbete är bara knäckande och leder till utbränning eller att ni tappar peppen på det ni gör.

5. Fördela arbetet

Skaffa bra rutiner så att ni kan fördela marknadsföringsarbetet så att ni hellre gör lite varje dag istället för att göra mycket ett tillfälle per vecka.
Risken finns annars att arbetet blir för stort och att ni helt enkelt låter det vara.

6. Var social i social media

Att olika typer av communitys har namnet social media beror på att ni bör använda det som ett socialt verktyg.
Lyssna på vad folk har att säga och utgå från hur det ni vill förmedla är intressant för dem ni förmedlar det till.
Många talar om sig själv och vad de har gjort, men för mottagaren av budskapet är det viktig vad ni kan ge dem. Människor är krassa, anpassa det ni kommunicerar efter det så skiljer ni er från det övriga mediabruset.

7. Utvärdera era insatser

Om ni arbetar efter en långsiktig plan utvärdera den efter sex månader och revidera den efter behov. Vad gjorde ni bra? vad kunde ni gjort annorlunda?
Behåll det som ni tror på och förändra det som känns tveksamt, men kom ihåg att ge arbetet tid och byt inte strategi efter en kort prövotid.

8. En bild säger mer än tusen ord

Har ni hört det uttrycket någon gång? Vad berättar ni med era bilder?
Glöm inte att ta bandfoton och skapa en grafisk profil som direkt signalerar vilka ni är.

Fler tips runt self promotion hittar ni här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar