onsdag 28 oktober 2009

Varför du borde driva ditt band som ett företag

Ofta när jag träffar band, akter och låtskrivare så brukar jag jämföra dem med ett företag.
Det är otänkbart att ett företag skulle arbeta utan verksamhetsplan, mätbara mål eller marknadsföringsplan, så varför gör en stor del av alla band det?

Idealet för band vore att drivas som en liten firma där ni skapar en affärsplan, utvecklar en produkt och säljer produkten.

I det här fallet är grundprodukten er musik, men också upplevelsen av er.
Utöver musiken så skapar ni sidoprodukter som ger mervärde till er grundprodukt, t. ex merchandise som kan säljas nätbaserat eller på era spelningar.

Intäkterna som kommer in använder ni till att spela in ny musik/videos/etc. och så fortsätter cirkeln, och det är ungefär hur ett litet företag fungerar.

Det är också viktigt att ni vet vilken som är er huvudprodukt.
Som exempel så är inte skrivare HP:s grundprodukt utan bläckpatroner, vilket gör att deras billiga skrivare är ett sätt att skapa ett behov för deras inte lika billiga bläckpatroner. Vilken är er produkt? Den inspelade musiken, merchen? livespelningarna?

Jag läste ett intressant blogginlägg för någon vecka sedan som jag tyvärr inte hittar länken till, som handlade om att musikindustrin borde arbeta som många andra branscher med prova på system, där fans t. ex får musiken gratis ifall de som motprestation lämnar sina kontaktuppgifter, som möjliggör att ni kan marknadsföra andra händelser till dem i framtiden.
Ett kärnbudskap i artikeln var att ge gärna bort saker gratis, men kräv en motprestation från den som får t. ex er musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar