onsdag 26 maj 2010

Intervju med Turn Off Your Television




Malmöbloggen fångade Jon Rinneby från popbandet Turn Off Your Television som spelar på På Besök imorgon.

Vi börjar med den, i sportsammanhang, klassiska frågan: Hur känns det?
Det känns bra, allt är ordnat inför spelningen och det kommer bli mycket bra.

Vilka är Turn off Your Television?
Det är en komplex fråga haha, vi är tre killar som spelar musik, det låter patetiskt men det är faktiskt så det är. Vi tror på det vi gör och skriver bra låtar, det räcker.


Vad spelar ni för musik?
Från början var det en tanke att det skulle bli myspop, skön myspop men det har dragit åt ett annat håll haha. Är fortfarande någon slags popmusik men vi kan kalla det bra popmusik som tilltalar många. Vi är en trio, tidigare var vi fyra men sedan vi blev tre har vi fått jobbat mycket med låtarna så att de ska funka på tre personer och vi har blandat mellan ösigare låtar och mer långsamma så att det ska bli intressant.


Berätta lite om er historia. Hur länge har ni till exempel spelat ihop?
Vi började spela som band redan 2008 under namnet Sweet Water Pirates, men sedan lades bandet halvt ner och i formen Turn Off Your Television har vi funnits sedan 2009, men idén har funnits i minst två år i lite olika konstellationer.


Hur kom det sig att ni började spela ihop?
Med bandet? Jag har alltid haft sjukt mycket låtidéer och till slut blev jag helt knäpp av att spela in själv. Jag ville testa musiken live och se hur det funkade, först var jag sjukt missnöjd men efter ett tag började det kännas bra, som att vi är på rätt väg.


Kan du berätta vad som händer på torsdag?
Vi spelar på På Besök, en spelning som vi ser fram emot skitmycket. Nu har vi spelat inte jättemycket men ändå på en del olika tillställningar och jag känner att vi passar bättre i lite mindre miljöer då vår musik är ganska intim även om den ibland exploderar och jag kan känna mig lite illa till mods när jag spelar på en stor scen.


Vi ser också fram emot att få spela på ett mindre ställe då det blir lite mer opretaniöst vilket också har gjort att vi imorgon kommer att testa lite nya låtar, och i övrigt spela de gamla låtar som vi har som vi märkt att publiken gillar. Så vi har en helt ny setlist för denna spelningen som vi ska prova, och som är riktigt bra. Men kort sammanfattat blir det god öl, lite akustiskt, lite elgitarrer, lite lugnt och lite ösigt med adra ord något som passar de flesta.


Varför borde jag och andra komma dit?

Haha, ja här kommer självpromotionfrågan, jag vet inte. Är alltid blygsam när jag ska bjuda in folk även om jag tycker det är bra. Men jag tycker ni ska komma dit för att träffa schysst folk, dricka god öl och lyssna på bra musik som kommer tilltala er.


Har ni fler spelningar på gång, för de som inte kan se er imorgon?
18 – 20 juni är Maglehemsfestivalen som två kompisar till oss startade för länge sedan som idag blivit väldigt populär. Där spelar banden på trevliga ängar på Österlen och vill man se oss i en trevlig miljö så är det helt rätt, om inte annat så finns det får där, ha ha. Sedan ordnar vi en popkväll på Bodoni den 14:e juni där vi spelar med bl. a My First Guitars. Vi tyckte Bodoni behövde något annat, haha.
Vi kommer också spela på en utomhusspelning som kommer att vara på musikkullarna i västra hamnen, men den spelningen är hemlig och information om den kan komma när som helst så höll ögonen uppe på vår Myspace och på Facebook.


Vad är på gång annars för Turn Of Your Television?
Drömmen just nu för bandet är att åka ut på landet med inspelningsgrejer och spela in så många låtar som möjligt. Blir det en ep så blir vi glada, blir det en hel skiva så är det ännu bättre men det kommer bli nya låtar att ladda ner från oss i slutet av sommaren.
Jag vill också passa på att göra reklam för en ny låt som vi kommer att släppa på Myspace senare idag eller imorgon.

Upsweden tackar för intervjun och önskar Turn Off Your Television lycka till imorrn, och vill naturligtvis uppmana alla att gå och se detta förträffliga band på På besök. Kl 20.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar