torsdag 29 juli 2010

Intervju med Sara Thuresson

Jag passade på att ta en telefonintervju med Sara Thuresson precis efter gårdagens spelning på Skansen. När jag ställer Sara frågan hur landet ligger svarar hon

- Det är bra. Jag är mitt i ett Stockholm som håller på att regna bort. Men dagen har varit bra, väldigt....spännande säger Sara och skrattar. Mycket regn vilket gett mig lite lite tid att andas och slappna av.

Hur kommer det sig att du är i vår kungliga huvfudstad?

- Jag är här uppe för att jag blev bokad till två spelningar av Helle Kleine och Eva Lindqvist Holtz från Seglora Tankekedja. En på Skansen och en inne på Prideområdet. Spelningarna gick bra även om det inte var så god uppslutning i regnet. De som var där var glada och nöjda, och det är det viktiga.

På frågan om Sara med tre ord skulle övertyga någon som inte hört deras musik att lyssna, vilka ord skulle det vara? så tystnar det en stund i luren innan Sara självsäkert svarar

- Vår musik är unik, vacker och spännande

Hur har våren och sommaren varit för er?

- Det har varit jättekul, det har hänt så himla mycket! Vi har spelat på flera festivaler och imorgon den 30 juli spelar vi på Hedmanska gården. Festivalspelningarna är roliga för det är lite mer folk i rörelse. Människor som kanske inte hört oss tidigare som bara slinker förbi och lyckas höra musiken, så vi möter ofta en ny publik som vi inte skulle träffat annars.

Vad har ni för planer för det som är kvar av sommaren, och hösten?

Av det som är kvar av sommaren så har vi kvar Säljerydsfestivalen i slutet av augusti, och en spelning på Palladium i Växjö. Men nu allra först om ungefär en vecka ska vi åka och spela in i den klassiska Silencestudion i Värmland.
Det är verkligen en gammal studio med anor från proggen och sjuttiotalet, där inspirationen sitter i väggarna säger Sara och skrattar. Folk som har varit där och spelat in, berättar att det är så fantastiskt. Det är så lungt och naturskönt där att jag tror man kan koncentrera sig helt på det man ska göra, och så bor man precis bredvid studion. Dessutom så ska vi jobba med Daniel Zqaty som producerat Bob Hund bland många, vilket känns väldigt roligt.


Vad motiverar er till att göra musik?

- Vi blir motiverade av den respons som vi får från folk, när de verkligen blir berörda och genuint uttrycker att de tycker vår musik är fantastisk. När jag får höra från Helle Klein att hon tycker jag är Sveriges bästa sångerska, då känner jag shit vi måste göra det här! Sedan känner jag själv också att musik har blivit mitt liv.

Att musiken blivit en människas liv är nog en ganska vanlig företeelse bland många musiker, men när jag frågar Sara vad som skiljer deras musik från alla andra svenska artister och band svarar hon

- Många som lyssnar på oss säger att texterna talar till dem på ett alldeles speciellt sätt. Texterna är samhällsreflekterande och nära, vilket talar in till människors hjärta på något sätt. Sedan är vi ganska virtuosa när vi spelar och har mycket influenser från jazz, klassiskt och konstmusik.

Imorgon kväll (den 30/7 min anmärkning) spelar ni på Hedmanska gården i sommarscenens regi, hur kom det sig att ni fick den spelningen?

- Jag hörde av mig till sommarscenen redan förra året, men var alldeles för sent ute för programmet var redan satt. Men de gillade musiken och bad oss höra av sig igen inför detta år, men innan vi hann höra av oss så kontaktade sommarscenen oss igen och vi blev en av årets första bokningar. De ville verkligen boka oss vilket var väldigt smickrande och känns kul.

Varför borde människor komma på kvällens spelning?

- Jag tror att de kommer att känna att de 45 minuterna som vi har är fyllt med innehåll. Det kommer att spelas många bra låtar, där varje låt säger något så att tiden kommer att flyga iväg! Och om det är lite mulet väder är det definitivt dit de borde gå för att få lite kärlek, värme och musik som gör att dagen känns betydligt vackrare.

När jag frågar Sara om det finns något som folk borde tänka på innan de går på kvällens spelning, svarar hon paraply med ett skratt ifall det skulle regna och fortsätter sedan

- Det är alltid trevligt ifall den som ska lyssna först lyssnat in musiken på myspace, det gör jag alltid själv innan jag går på spelning. Enklast är att gå in på myspace.com/sarathuresson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar