tisdag 20 juli 2010

Phantom Music Publisher


Att försäljningen av CD-skivor minskat är ett faktum som musikbranschen försöker förhålla sig till.

En del ger upp, andra hittar nya sätt att förpacka musiken och/eller motivera kunderna till att köpa sina produkter och en del letar efter sätt att minska sina omkostnader.

Sprunget ur den sista strategin att minska sina omkostnader har det kommit en modell som blivit allt vanligare, där du som upphovsman är den stora förloraren.

Strategin består av att skivbolag och produktionsbolag skapar egna förlag, som utmärks av att inte jobbar nämnvärt med den anslutnes musik. Dessa förlag benämns som en phantom music publisher.

Anslutning till dessa förlag som ägs av skivbolaget/tv-bolaget är ett villkor för att din skiva sedan ska släppas, eller att din musik ska kunna användas i ett tv-program.

För dig som upphovsman kan detta bli en förlust på 33 % - 50 % då dessa förlag är skapade för att slippa betala ut hela den ersättning som du är berättigad till som upphovsman.

Ett exempel på detta är TV 4 som sedan 90-talet har ett musikförlag som heter TV 4 Vision och är en phantom music publisher.

SKAP arbetar mot detta och lämnade 2004 in en ansökan till marknadsdomstolen om ett förbud mot TV 4:s oskäliga avtalsvillkor tillsammans med dess systerorganisation BACS i England.

Vad tycker du om phantom music publishers? Nödvändigt ont eller ett resultat av girighet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar