fredag 2 juli 2010

Mer Idas Apalonia. Intervju denna gång.

Foto: Christian Tigerblad

Härom dagen tog jag bussen ner till hamnen för att träffa Idas Apolonia som spelar in på Yla studio efter en vår fylld av marknadsföringsarbete och spelningar.

Studion är mysig och jag kliver in precis då grunderna ska läggas och får sitta i den mysiga studiomiljön och vänta tills första tagningen är färdig innan jag får möjlighet att tala med Ida Gustafsson som är låtskrivare och sångerska i bandet.

Hur ligger landet?

-Det ligger bra till. Mycket roligt på gång och en sommar med flera gigs. Dessutom spelar vi in nu, med en fantastiskt tekniker, för skivan som vi ska släppa i höst.

Hur har sommaren varit hittills?

-Bra. Vi startade vår sommarturné då vi hade första sommargiget på mossagårdsfestivalen i solen på en äng. Helt fantastiskt att spela utomhus. Vi drack smoothies i gräset bland annat. Det hela kändes positivt och fräscht till skillnad från många festivaler som bara har öl och fylla.

Jag har också tagit det lugnt på grund av stämbandsstrul, men trots detta har jag i tyst tillstånd repat med bandet. Det har varit kul på sitt sätt för Johan och Helga har fått sjunga när jag inte kunnat vilket varit intressant att höra deras tolkningar. Man får ju extremt mycket energi också när man inte får tala ute, så man får motionera och så, skrattar Ida.

Vilket är ditt bästa sommarminne hittills i år?

-Ahhh, säger Ida och rullar tummarna. Det kändes väldigt skönt i lördags eftersom det var första gången jag fick sjunga och prata på fyra veckor. Då var jag fantastiskt glad! Annars har jag varit på landet och vilat, vilket har varit skönt för där känner jag att sommaren kommer inpå en på ett annat sätt eftersom man är så nära naturen.

Har det inspirerat dig på något sätt?

-Det har inspirerat mig till att komma närmre mig själv, så att jag börja lyssna lite mer på det som kommer inifrån I stan handlar det mycket om att springa ifrån sig själv. Så det blev som att någon drog i bromsen och sa till mig att ta det lugnt. Så saker har fallit mer på plats efter den här vilan

Vi pratar vidare om spelningarna Idas Apalonia har i sommar och jag undrar hur många det rör sig om exakt.

Ida tar kalendern och börjar bläddra.

-Tyvärr fick vi stryka två då jag var sjuk men vi har en, två, tre...Ida fortsätter räkna till sjutton spelningar fram till augusti.

Det är ju fantastiskt bra med tanke på att ni trots allt är relativt oetablerade. Hur har ni gått till väga för att fixa alla spelningar?

-Oj oj, haha. Vi har setts varje fredag under en tid stämmer av aktuella spelställen vi har kontaktat och alla vi ska kontakta igen. Vi brukar börja med att maila, och sen ringa och följa upp. Vi skriver alltid in vad som sades och när det ska ringas igen i en gemensam Googlekalender, så att det är lätt för alla att se vad som gjorts och vad som skall göras. Det gäller att ligga i helt enkelt.

Sedan träffar vi ju på folk också som undrar om vi vill ha spelningar, vissa grejer är promotiongigs men de brukar kunna generera andra gigs som ger mer pengar. Det ena ger det andra, tänker vi.

Hur berättar ni att ni finns?

-Jag har försökt med internet ganska mycket, stalkat folk på facebook och sånt, säger Ida och skrattar igen. Vi har spelat mycket ute, vilket är ett utmärkt sätt att visa att man finns. Vi har också använt affischer, och delat ut flyer och gjort utskick till tidningar och så.

Förband är ingen dum ide alls, för då kommer de ändå för att lyssna. Det var kul att spela förband till Dan Hylander, då var det många som efteråt ville snacka och köpa skivor.

Vad har varit mest effektigt av detta, tror du?

-Jag tror faktiskt att spela helt enkelt, då ger folk den mest rättvisa bilden. Det är inte så många som fattar vem man egentligen är när man håller på med sina facebookgrejer, tror jag. Folk måste få det in their face. ”Wow, är det så här Idas är”, liksom.

Varför borde en person som inte sett er spela eller hört er musik lyssna på er?

-För att man blir glad och lycklig och varm av vår musik. Det är ju inte säkert att alla tycker så, men har man inte hört oss så kan man ju ta chansen i alla fall, ha ha, man kan ju bli väldigt glad. Jag tycker framförallt att man ska se oss, det har bäst effekt.

Om man skulle vilja veta i förväg ungefär hur låter, hur skulle du kort beskriva er musik?

-Någon slag folkpop som är berättande och folklig. Många säger att vi har mycket ompa ompa med zigenarvibes, och lit balkan men med svenska texter. Det är en blandning helt enklet, vi tycker det är roligt att blanda olika stilar.

Det verkar ju onekligen som att det går bra för er nu, hur firar ni era framgångar?

-Alltså, vi kände det igår att vi måste ha en personalfest i bandet, så vi har utsett en festansvarig i bandet. Han har ett torp så vi tänkte att vi kunde göra något kul där. Anordna en fest kan man göra, helt enkelt. Och äta kakor, avslutar Ida medan hon skrattar och pekar på bordet i studion som är förutom te och kinamat är proppfullt med kakor.

Idas Apalonia kan man bland annat se ikväll på Malmö sommarscen på Hedmanska gården (fler spelningar är listade längre ner). Kl 21 står bandet på scen och vi kan bara rekommendera varmt att man masar sig dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar