måndag 17 maj 2010

Intervju med Emil Björkander från skivbolaget Black star foundation

Som ett led i att hjälpa dig med ditt arbete med musiken fortsätter vi vår intervjuserie med olika aktörer inom musikbranschen, för att på så sätt få reda på hur de jobbar och vad de har för tankar och tips till up´n´coming akter.

Denna gång har turen kommit till Emil Björkander från skivbolaget Black star foundation.

· Vad heter du?


Hej!
Jag heter Emil Björkander och driver tillsammans med några andra Black star foundation.


· Vad är Black star foundation?


Black star foundation är från början ett skivbolag som med tiden har utvecklats till ett kreativt förlag, som sedan gått vidare till att bli en kulturförening där medlemmarna består av alla involverade själva som får bidra med att ta på sig ansvarsuppgifter och hjälpa till att förmedla sin kreativitet och sina skapelser.


· Hur kom det sig att du startade skivbolaget?


Har själv spelat band sedan jag var 14 år typ, tills nu när jag snart fyller 33. Satt alltid och fixade och trixade med att få ut våra bands demotaper, gjorde egna flyers och annonser. Så det flöt bara på med att jag utvecklade det hela för att hjälpa andra band och artister som jag gillade och tyckte verkade vettiga.


De band som jag själv spelat med har alltid fått bra hjälp från en rad olika skivbolag och personer med olika titlar som vi samarbetat med under åren.

Jag ville skapa ett positivt “gör det själv” inspirerat forum för de banden vi tagit oss an för att vidareförmedla de kunskaper vi skaffat oss under den här resan.


· Hur många artister arbetar du med?


Alldeles för många egentligen, men olika personer är ju olika aktiva under olika perioder. Vi har väl i regel alltid runt 5 band och artister som mer eller mindre är album eller turné aktuella. Går i vågor.


· Vilken målgrupp riktar Black star foundation sig till?


Självfallet alla möjliga, men i regel kulturintresserade som tycker om alternativkultur av olika slag. Vi försöker att verka så brett som möjligt, vi själva är hopplösa allätare som gillar uttryck av alla de slag, bara budskapet bakom är vettigt och tänkvärt.


· Kan du beskriva vad det är du gör på skivbolaget? Vad består ditt arbete av?


En allt i allo person som försöker att fungera som “spindeln I nätet” Mycket telefon och pappersarbete, försöker att delegera ut så mycket arbete till banden själva.

Det är väldigt lätt att bli en kontrollfreak som har svårt att släppa ifrån sig viktiga saker till andra, men det är nödvändigt både för mig själv för att klara av arbetsbelastningen, men även ur en demokrati aspekt där alla skall få ta del och bidra I det arbete vi gör.


· Vad tycker du är viktigt när en okänd musikakt kontaktar dig?


Finns många olika saker att tänka på. Jag tror det bästa är att presentera sig på ett positivt och påsmygande sätt…

Det är alldeles för många som skickar sina demo cd-r skivor och bara skriver ett par rader typ: “Det här är våran nya platta, vi vill att du släpper den, den ska va ute om två månader till våran 3 dagars Tysklands turné, vad säger du?”


Finns tusentals dåliga exempel,,,


Ett bra tillvägagångssätt är att kolla upp vad det är för grejer som vi jobbar med, hur vi och de banden presenterar sig själva och på vilket sätt som ditt egna band skulle tillföra oss något.

Vi är inte ett regelrätt skivbolag under den mer traditionella tolkningen, vi jobbar med en rad helt egentligen motsatta metoder.

Det kan vara bra att tänka på vad en själv som artist eller band är duktiga på vad det gäller att få ut och sprida sin kreativitet på. Hur kan vi på bästa sätt samarbeta för att få ett så bra resultat som möjligt.


Skivförsäljningen har under de senaste åren minskat avsevärt, många band klarar sig mycket bättre på att ge ut sina alster digitalt på egen hand än vad de skulle göra genom en tryckt skiva, på vilket sätt skulle ett skivbolag eller vi kunna erbjuda någonting extra utöver det?


· Vad tycker du är viktigt när du ska börja arbeta med nya band?


Att de delar flera avgörande visioner med oss, att de är redo att jobba hårt och passionerat för sin musik. En skiva är inte i närheten av klar enbart för att det sista gitarr pålägget är satt i studion. Det är en lång väg att ta sig från att Mastern är klar till det att folk får reda på att ens musik finns.


· Hur går du tillväga när du hittat ett band som du vill släppa?


Förklarar vilka vi är, varför vi uppskattar deras musik och på vilka sätt vi vill gå tillväga för att på bästa sätt få ut deras musik till så många som möjligt.

Vi kommer aldrig med färdiga erbjudanden, utan snarare inleder en dialog med de involverade för att få reda på vad de själva tycker är viktigt.


Alla artister och band är unika så därför finns det inga färdiga modeller kring hur en alltid går tillväga. Alla skivor vi hittills har släppt har krävt olika tillvägagångssätt kring vilka arbetsmetoder vi använt oss av.

Oftast är det viktigaste att se hur och vad bandet har gjort innan, det krävs stor tillit både från vår och deras sida.


Att lita på varandra och gemensamt se till att uppnå våra uppsatta mål är A och O.


· Vilka tips har du till oetablerade akter i deras arbete?


Var er själva! Lita på det ni gör och anpassa er inte enbart för att bli ”signade”

Många tror tyvärr att skriva under ett kontrakt med ett skivbolag är det ultimata målet och att det är därifrån allt skall hända. Så är det tyvärr inte särskilt ofta, det är då mycket bättre att ha en stabil grund att stå på, där ni är i så stor grad som möjligt oberoende av andra.


· Vad jobbar ni med just nu på Black star foundation?


Nya skivor med Holmes, Suis Lalune, Pg.lost är på gång under senare delen av våren.

Nya skivor med Meleeh, Pg.lost, Abandon och Jesaiah finns ute just nu.


Vi har också börjat släppa skivor på vinyl igen, det är snyggt och hur kul som helst!

/Emil

Vi tackar Emil för intervjun och rekommenderar er alla läsare att kolla in skivbolaget.

fredag 14 maj 2010

Inget nytt under solen.

Skivbolagsjätten EMI får leva ett år till. Ska bli intressant hur de fortsätter nu.

I slutet av förra året kom den här rapporten. Den är visserligen avsedd för England och man ska väl eg. ta den med en lite nypa salt. Det mest intressanta med den är att den ändå visar att de enda förlorarna inom musikbranschen är just skivbolagen. Artisterna tjänar till och med mer än tidigare.
Tvärt emot vad skivbolagen själva säger alltså.

Musiken och musiklivet mår med andra ord bara bra. Det är bara skivbolagen som inte gör det.

Men det visste ni ju redan.

måndag 10 maj 2010

Kommande Spelningar.

Möjligheten att se några av Upsweden Malmös förträffliga artister är goda under kommande månader. Under Maj, Juni och Juli är dessa spelningar hittills inbokade:

Turn off Your Television
13/5 @ På besök, Malmö
27/5 @ På besök, Malmö
30/5 @ Västra Hamnen, Malmö
1/6 @ Glassfabriken, Malmö
18/6 @ Maglehemsfestivalen, Maglemhem
14/6 @ Bodoni, Malmö

The Slide
28/5 @ Horns Up, Happy Bar, Malmö
10/6 @ Banco De La Musica, Malmö

Idas Apalonia

14/5 @ Palladium, Support till Dan Hylander, Malmö

15/5 @ Upplands Nations Bal, Uppsala

30/5 Odense Kulturfestival, Odense

6/6 @ TBA

19/6 @ Veberöd

30/6 @Kulturfestival Olofsström

2/7 @ Sommarscen Malmö, Hedmanska Gården, Malmö

8/7 @ Trio, Ängelholm

30/7 @ Helsingborgsfestivalen, Helsingborg

31/7 @ The Old Barn Corner, Vetlanda



Brotherhood Of Broken Heart
19/6 @ TBA

Sara Thuresson

14/5 @ Smålands Nation.Lund

22/5 @ Café Marmelado, Lund

23/7 @ Trästocksfestivalen, Skellefteå

30/7 @ Sommarscen Malmö, Hedmanska Gården, Malmö


Se så, gå och se.



onsdag 5 maj 2010

Månadens boktips


upSweden Malmö kommer att posta tips på en bok/månad med start nu i maj. Böcker som på ett eller annat sätt handlar om musikbranschen eller kan vara till nytta i ditt strategiska arbete genom inspiration, exempel och övningar.

Månadens boktips - Maj

Denna gång tänkte vi tipsa er om en riktig klassiker, nämligen Long Tail av Chris Andersson.

När denna bok kom så menade många att ribban lades för synen på framtidens ekonomi, och boken fick payoffen - Varför framtidens ekonomi handlar om att sälja mindre av mer.

Men vad handlar då boken om? Utan att avslöja allt för mycket så handlar boken om försäljningen utanför top 100 listorna, och varför den försäljningen är så viktig.

Denna bok bör ni läsa då kunskap om Long Tail är något som idag tas för givet i många sammanhang som arbetar med försäljning av musik, och den långa svansen är idag ett vedertaget begrepp inom ekonomi.

Så leta rätt på ditt bibliotekskort och låna boken redan idag.

Sara Thuresson spelar på Trästocksfestivalen


Den nya upSwedenakten Sara Thuresson, spelar i år tillsammans med sin orkester på Trästocksfestivalen i Skellefteå.

Trästocksfestivalen är Sveriges största fria festival och arrangeras för 19:e året i rad på Nordanåområdet i Skellefteå.

Sara Thuressons musik präglas av oförutsägbara texter som är en konstform i sig, med influenser av klassiskt, modern konstmusik och pop.

Mer på festivalen spelar Khoma, Hästpojken, Dag Vag, Moneybrother, Jonathan Johansson och Kristian Anttila för att nämna några av de artister som är bokade.

Logic Producers Seminar

Den 15/4 hade jag förmånen att tillsammans med Jesper "A´Bin" Aubin besöka Logic Producers Seminar, ett seminarium för låtskrivare och producenter som musiktidningen Studio anordnar tillsammans med Apple.

Marek Andreasson

Seminariet började med att Marek Andreasson från Apple gav en introduktion till deras pro application, serie som består av Logic Studio och Final Cut.

Marek visade exempel på olika Hollywoodfilmer som var helt klippta med Final Cut, bl. a. No Country for Old Men och The Cove.
Marek gav också några exempel på skivor som helt använt Logic Studio, här var Lady Gaga, Lily Allen och Herbie Hancocks några av de exempel som gavs.

Sedan gavs åhörarna en kort genomgång av nyheterna i Logic Studio.

För er som inte hunnit uppgradera till Logic Studios senaste version så borde ni göra det direkt om inte annat på grund av följande anledningar.

1. Utökning av gitarrefekterna

Logic har fått en ny stärkarsimulator med namnet Amp designer samt ett pedalbord med 30 stomp boxes.

2. Förbättrade produktionsverktyg

Flera smidiga nyheter för produktionsskapandet som t. ex flex time som klipper upp det inspelade i slices som sedan enkelt kan autosyncas eller drum replacer som låter dig trigga/byta ut dina trummor ifall det blivit otight, sist min inte minst har de också fått en convert to sampler funktion som låter dig hacka upp audiospåret i mindre bitar som du sedan styr via samplern.

Erik Metall

När Marek var färdig med presentationen av nyheterna, äntrade Erik Metall scenen.

Erik Metall undervisar till vardags på KMH, spelar bas med allsköns olika musiker och driver sitt eget bolag runt musiken.

Erik gick djupare in i Logics nyheter och visade mer konkreta exempel på hur de nya funktionerna kan användas.

Han delade dessutom med sig av några av sina favorit plugins och visade dessutom också hur han brukar lägga upp sina projekt inför mixning.

Carl- Michael Herlöfsson

Efter Erik Metall var Carl-Michael Herlöfsson nästa talare, en etablerad producent/låtskrivare i den svenska musikvärlden.

Carl-Michael visade hur han brukar lägga upp ett mixprojekt, tipsade åhörarna hur de kan få logics kompressor att bli en riktigt bra deEsser för att nämna några saker av den ytterst informationsrika föreläsningen.

Han visade också lite knep, exempelvis hur du kan dubba pads med ett rhodes för att få fylligare ljud, dubba basen med en kopia av samma bas som du kör igenom en bitcrusher och sedan eq:ar bort botten på för att på så sätt får tydligare mellanregister.
Carl-Michael tipsade också om att sidechaina overheadkanalen på trummorna till virvel + kagge för att få en intressant effekt.

Ifall ni får möjlighet rekommenderar jag er att se både Carl-Michael Herlöfsson och Erik Metall visa hur de strukturerar sina mixar och hur de arbetar.

Tips

Några av de mest matnyttiga tips som det tipsades om på producers seminar var följande:

1. Pimpa Space designer med Bricasti impulses alldeles gratis.

Det tipsades om en länk på gearslutz där företaget Acusticas gratis skänker bort inspelade impulses från det klassiska märket Bricasti (som låter fantastiskt)

2. Gör Logics egna kompressor till en SSL 4000

Nya presets till logics compressor från Holger Lagerfledt, som bl. a ger dig en väldigt bra de-esser eller ger din kompressor inställningar som gör att den jobbar som en SSL 4000 G

Intervju med Andreas Hedberg, Tidningen Studio

I anslutning till Studio Producers Seminar som var i Malmö den 15/4 2010 fick jag möjligheten att intervjua Andreas Hedberg (till vänster i bilden) från tidningen Studio.


Varför har ni dessa seminarium?

- De ligger i linje med tidningens koncept, att utbilda och öka nivån på de som skapar musik.

Hur har responsen varit?

- Den har varit oerhört bra och har även fungerat lite som en samlingspunkt för läsare av tidningen och forumbesökare, vilket har ökat communitykänslan.

Varför borde musiker/producenter/låtskrivare gå på dessa seminarium?

- Det är en chans att träffa likasinnade, lära sig mer om ett ämne som de vill lära sig mer om och framförallt att få ny inspiration.

Vad tror du om framtiden för musikbranschen i Sverige?

- Utvecklingen som jag har sett är att fler gör musik idag än för femton år sedan, och jag tror en viktig anledning är att det idag är ganska billigt.

Här kommer Carl-Michael Herlöfsson (CH) in i samtalet.

(CH) - Problemet med det, är att det behövs spärrar som sorterar ut det som är "värt" att lyssna på.
Förut hade en A & R den uppgiften, men idag kommer det behövas att andra sitter och sorterar utifrån det enorma flöde av musik som finns, det är en utmaning för musikbranschen.

Vad är ni mest nöjd med i denna seminarieturné?

- Föreläsarna och att vibben från seminariet varit positivt på alla ställen vi besökt.
Vi känner att besökarna tycker att det är bra och till trots samarbetet med Logic har det inte varit "säljande", utan nyttigt oavsett vilket program du använder.

Vi är väldigt måna om att de som kommer hit är nöjda, och vi har inte hört någon som klagat på innehållet i denna turné, utan tvärtom verkar alla väldigt nöjda.

Vi på upSweden Malmö tackar för intervjun och vill passa på att rekommendera alla läsare av bloggen att kolla in Studios forum, och såklart deras tidning.