onsdag 16 juni 2010
Twittersnapshots
Detta Twitter-konto sammanfattar på ett lysande sätt det mesta kontroversiella inslaget i fotbolls-VM.
Proffs tipsar om marknadsföring
Selfmade Malmö anordnade förra veckan en inspirationsföreläsning om marknadsföring med Kajsa Bengtsson från Minc och Per Eriksson från Studio Total. Missade ni föreläsningen kan ni här ta del av en kortfattad sammanfattning:
Kajsa Bengtsson
Egentligen är det ingen skillnad på vad du marknadsför.
När du ska marknadsföra dig själv ska du försöka tänka på dig som en produkt och när du ska marknadsföra en produkt ska du försöka se produkten som en person. Det är svårt att sälja sig själv, lättare att sälja (sig som) en produkt.
Det tar också tid att sälja sig själv, hitta sin story, hitta det unika. Autenticitet!!! Det är en process som måste växa fram. Börja därför tänka tidigt på marknadsföring, involvera andra människor tidigt.
Per Eriksson
Tips till gratis marknadsföring:
Skapa en berättelse som engagerar. Hela världen är byggd av berättelser. Berättelsen behöver inte vara unik, man kan ta en vardaglig berättelse och presentera den på ett unikt sätt. Exempel: Läs om The horror guide bus tour och Black Ascot.
Kostnad för kampanjen 500 Zombies blev endast platsannonsen.
Till skillnad från andra reklambyråer skapar Studio Total egna projekt utan uppdrag. Efteråt kollar man på vilka eventuella kunder som projektet kan passa för.
Många marknadschefer är rädda för att göra några kunder arga. Var inte rädd! Det gör inget om 20% blir arga och 80% gillar det. (Som med konst - misslyckande är då man lämnar någon likgiltig).
Vi har inte gjort något som inte har fått uppmärksamhet.
Vi tänker inte på målgrupp. Vi siktar på TT, vi siktar på morgonsoffor. I den stora målgruppen finns slltid vår lilla målgrupp. Viktigt att framställa “nyheten” som allmän intresse, då nappar journalister mer.
Vi köper inte reklamannonser.
Logga ska vara en del av berättelsen. Bättre ful än snygg!
Etiketter:
marknadsföring,
reklam,
social media,
tips
söndag 13 juni 2010
Mossagården + Sara Thuresson=sant

Sara Thuresson kommer i veckan att ligga bakom recepten i mossagårdslådan. På tisdag kommer hon också att stå för musiken då man bjuder in pressen för visning av själva gården.
Som om inte det vore nog kommer Sara även att spela på Mossagårdsfestivelen som går av stapeln nästa helg ,18-20 Juni, i Veberöd. Förutom Sara spelar även Tomas Di Leva, Tingsek, MotoBoy och finfina Idas Apalonia. Hela Festivalen är dessutom ekologisk. Sånt gillar vi.

Etiketter:
festival,
Idas Apalonia,
konsert,
mossagården,
Musik,
Sara Thuresson,
upSweden,
Veberöd
lördag 12 juni 2010
Facebookgrupp stoppar Beenie Man
Facebookgruppen "Inga homofober på våra scener" har lyckats övertyga arrangören Reggaewarriors att ställa in konserten med Beenie Man på KB i Malmö, 22 juni på grund av artistens homofoba texter. Gruppen har på kort tid samlat 2520 medlemmar och utgör ett bra exempel på hur man kan engagera och framgångsrikt driva en fråga i sociala medier. Läs mer på Sydsvenskan.
fredag 11 juni 2010
Piraterna tar över. Eller?

Här kommer en liten fortsättning på fildelningstemat. Sista veckan i maj var en all-time low för den amerikanska skivbranschen sen Nielsen soundscan började sammanställa statistik för skivförsäljningen. Billboard går så långt som att säga att det är den sämsta veckan sen 70-talet. Trist läge. Så vad göra? Tja, Universals president Jim Urie säger att det är av största vikt för alla inom musikindustrin att sätta press på kongressen och göra frågan viktig på riktig och få fram en lagstiftning som man länge efterfrågat i Sverige - Tvinga internetleverantörerna att samarbeta. Det är enligt Urie, piratverksamheten som är boven, naturligtvis. Vad annars?
Det må vara naivt, men jag trodde faktiskt att de stora skivbolagen kommit ifrån att skylla alla dåliga försäljningssiffror på piratverksamhet. Reflektion över den egna produktens värde eller hur väl ens affärsmodell egentligen fungerar tycks överflödig. Det var inte vi, det var dom!, liksom.
Men att straffa folk till lydnad har sällan visat sig vara speciellt lyckosamt. Dödsstraff i USA har visat sig ineffektivt för att minska morden där. Att jämföra dödsstraff med fildelning kan ju tyckas långsökt. Förespråkare av dödsstraff använder sig dock av samma retorik som skivbolagsfolken och har samma idé om straffpåföljden - Straffet skall fungera i avskräckande syfte. Men att stämma skiten ur tonåringar som laddat ner ett par låtar fungerar tydligen inte så bra. Urie säger det ju själv - Piratverksamheten blir bara värre och värre.
Detta leder min oundvikligen in på frågan: Exakt vad är det Urie menar när han vill sätta press på kongressen? Hur skall man kunna skrämma folk ännu mer?
Kanske är det på tiden att införa dödsstraff även för illegal nedladdning?
Vill för säkerhets skull poängtera att jag inte alls är pro-fri nedladdning av allt. Men saker och ting är som de är och ingenting har gått bättre för skivbolagen sen de började sin hetsjakt på fildelare. Att man fortfarande gör så häpnadsväckande lite för att utveckla sig själva och anpassa sig efter rådadande omständigheter är för mig bara väldigt konstigt.
Det är nog inte sand dom stack ner sina huvuden i, det var icke ännu stelnad betong.
En betong som sedan länge har stelnat, verkar det som.
Etiketter:
copyright,
fildelning,
musikbransch,
nedladdning,
Universal,
upphovsrätt,
upSweden
onsdag 9 juni 2010
Måste du vara på Facebook?
Svaret är enkelt. Som artist: JA! Som privatperson: upp till dig. Ett bra tips är att separera de olika rollerna. Som privatperson kanske det är bättre att bara ha "vänner" som du känner och vill hålla kontakt med. Dina fans ska du givetvis också ha en regelbunden dialog med och för det lämpar sig en officiell sida bättre. Skapa en officiell sida här. Gör du musik och vill marknadsföra dig som artist så är Facebook i högsta grad ett aktuellt, relevant och framförallt effektivt mediekanal. Mer tips om detta och hur du skapar en kommunikationspolicy kommer jag att skriva om i början på nästa vecka.
Facebook fortsätter att skapa delade känslor och kritiken växer. Det som retat upp många och lett till relativt högljudda protester har varit Facebooks sekretesspolicy och TOS (Terms of Service). En aspekt som många förbiser i sin kritik är att Facebook som företag lever på användarnas uppgifter. Med hjälp av informationen som användarna lämnar om sig själva säljer Facebook riktade annonser och reklam.
Facebook fortsätter att skapa delade känslor och kritiken växer. Det som retat upp många och lett till relativt högljudda protester har varit Facebooks sekretesspolicy och TOS (Terms of Service). En aspekt som många förbiser i sin kritik är att Facebook som företag lever på användarnas uppgifter. Med hjälp av informationen som användarna lämnar om sig själva säljer Facebook riktade annonser och reklam.
31 maj var det Quit Facebook Day. Några massavhopp är det inte frågan om. Tvärtom så växer Facebook trots kritiken. Hans Kullin skriver mycket intressant om detta på sin blogg. I april 2010 var Facebook den mest besökta sidan på nätet. Ta också en titt på Facebook Statistics Sweden.
Diaspora är ett uppmärksammat projekt som är tänkt att bli ett alternativ till Facebook. Trots att projektet fortfarande befinner sig på idéstadiet har det ändå lyckats attrahera en hel del kapital, ungefär 200 000 dollar. Även Facebooks vd Mark Zuckerberg berättar i en intervju med tidskriften Wired att han donerat pengar till Diaspora. Hur stor summa vill han dock inte avslöja.
Har du frågor och funderingar kring Facebook, skriv till mig på christian@tigerblad.com
Har du frågor och funderingar kring Facebook, skriv till mig på christian@tigerblad.com
Hovet twittrar inte!
Twitterkontot @kunglhovstat tillhör inte hovet visar det sig. "Hovet twittrar inte. Vi undersöker vad man kan göra åt denna oönskade twitterkanal" skriver informationschefen Nina Eldh i ett sms till Dagensmedia.se. Det kanske inte hade blivit lika roliga inlägg om hovet hade twittrat. Döm själva:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)