måndag 1 mars 2010

Nu har era ursäkter tagit slut


Ian Rogers skrev ett väldigt tänkvärt inlägg på Hypebot, läs hela inlägget här.

Kortfattat beskrivet skriver Rogers att det inte längre funkar att släppa ett album var tredje år och vara ganska tyst däremellan (som varit vanligt i musikindustrin tidigare), eftersom de flesta lyssnarnas inte fokuserar sin uppmärksamhet på en artist så länge.

Här är den lösningen som Rogers ger på vad som istället fungerar.
  • Mål: Ha fler fans imorgon än vad du hade igår
  • Mät resultatet: Varje dag ska innebära fler som följer dig på Twitter, Facebook, Myspace (eller den social media form som ni använder för att kommunicera med era lyssnare), där ska de också ha möjligheten att kunna köpa er musik direkt genom iTunes, Beatport, Spotify etc.
  • Handling: Gör något litet varje vecka, gör något stort varje månad
Här är några frågor ni kan ha med er när ni börjar jobba utifrån detta.

* Hur ska vi få fler fans imorgon än vad vi hade igår?
* Hur arbetar vi för motivera framtida lyssnare att lyssna på oss?

* Varför ska nya lyssnare följa oss på Twitter, Myspace, Facebook, etc?
* Hur och var berättar vi varför nya lyssnare ska följa oss?
* Hur belönar vi de lyssnare vi har?

Slutligen så är Rogers sista punkt ett otroligt viktigt verktyg, nämligen rutiner.

Ingen strategi är fulländad om den inte används och att minst göra något litet/vecka och något stort/månad är en rutin som ni kan börja med idag!

Veckouppdateringen visar att ni lever och att något händer, samtidigt som den påminner lyssnarna om att ni finns, och helst att ni finns där för dem.

Månadsuppdateringen skapar en nyhet, ett tillfälle att berätta något stort men också få andra att skriva om er.

Gör något litet varje vecka, gör något stort varje månad när det kommer till er marknadsföring

Det finns ett uttryck som heter - det vi ser, det kommer vi ihåg, och det har aldrig varit så aktuellt som när det gäller arbetet med marknadsföringen av er musik.

Den lösning som Rogers ger kan tyckas vara enkel men jag tror att det ligger mycket i det han skriver, vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar