måndag 22 mars 2010

upSweden bjuder upp Blindmen till dans - del 1

För en vecka sedan hade jag tillfället att tillsammans med Jakob Nord äta lunch med Pär Berglund från bloggen Blindmen, en blogg som specialiserat sig på marknadsföring och musik.

Under de närmare två timmar som vi samtalade sades det mycket matnyttigt som du kan ha nytta av i ditt marknadsföringsarbete, och vi kommer att posta ett blogginlägg per dag denna vecka baserat på vårt samtal.



Alltid arbeta hårt även om du jobbar tillsammans med ett team

Ett vanligt problem som vi diskuterade över vår lunch är fenomenet med musikakter som får en part som börjar arbeta med dem, något som ofta resulterar in att musikakten i samma ögonblick som management, skivbolag eller bokare börjar jobba, själv slutar med sitt marknadsföringsarbete.

Den självklara lösningen är att istället att omgruppera din tid och lägga den på att bygga upp relationer till lyssnarna, jobba med andra delar av marknadsföringsarbetet och på produktion av olika former av merch och annat som skapar ett mervärde för lyssnarna.

Om du som musikakt har som mål att positiva saker ska hända med din musik, så finns det en enkel regel som gäller.

Om du inte jobbar för att få saker att hända, så kommer på sikt alla andra som jobbar för din sak att tappa intresset.

Varför?

Svaret på detta är att deras intresse i första hand inte är att hjälpa dig, utan deras intresse är att du får framgång vilket ger dem någon form av värde.

Det finns också en viktig del i marknadsföringsarbetet och relationsbyggandet där ingen kan ersätta dig, nämligen i att vara dig själv.

I Christian Tigerblads inlägg om Twitter skriver Christian att personer i sociala nätverk som inte är närvarande eller själva skriver sina inlägg som oftast blir väldigt tråkiga.

Dina lyssnare vill veta vem du är, och ha kontakten med dig, och det är också där du bygger en direkt relation med dina lyssnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar