onsdag 10 mars 2010

Twitterskola del 3

av: @tigerblad  (bild: scott hampson)

Tredjepartsprogram för Twitter
Vi har i del 1 och del 2 gått igenom grunderna i Twitter. Nu återstår att hitta ett tredjepartsprogram som kommer att förenkla och göra det roligare att tvittra. Jag rekommenderar följande program som jag själv använder och gillar. 

MacTweetie (143 kr), Echofon (gratis) (läs här vad Ohsohightech skriver om Echofon), den minimalistiska klienten Itsy (gratis) eller Socialite som integrerar även Facebook, Flickr och RSS (152 kr).

PCTweetDeck (använder Adobe Air som plattform och är gratis), Seesmic (gratis)

iPhoneTweetie (Överlägset bästa appen för iPhone/iPod touch, pris: 22 kr)

En webbaserad tjänst som är värd att ta en titt på är Twitizer utveckad av Lundaföretaget Abiro. Twitizer kompletterar Twitter med multimedia: bilder, foton, videos, ljudinspelningar, podcasts, alternativt kombinerat i samma Twitter-meddelande. Läs mer på deras hemsida.

Ladda upp bilder
Kolla in Yfrog och Twitpic.

Förkorta URL
Att förkorta långa url är användbart speciellt när man ska klämma in länkar i Twitters textinlägg på 140 tecken. Det finns flera tjänster att välja mellan, dock rekommenderar jag Droplr (program för OSX) eller webbaserade korta.nuis.gdbit.lycrz.se, eller doiop.

Boka resor och få restips via Twitter
MrJet är först med att erbjuda bokning av resor via Twitter på deras nya twitterkanal för resebokningar: twitter.com/MrJet_BokaResa. För nyheter, tips och erbjudanden kommer MrJets vanliga twitterkanal, twitter.com/MrJet_Sverige, att fortsätta som vanligt skriver de på My Newsdesk

Den andra aktören som hakar på trenden är Flygstolen. Man kan följa de på Twitter här och boka resa gör man på: twitter.com/flygstolen_boka

Resesajten BortaBra.se erbjuder resetips via den nya sajten TravelTweeps. Du kan följa dem på Twitter härFlygrea.nu tipsar om billiga flygbiljetter och tvittrar här.

Läsvärda länkar
Markus Welin skriver intressant på sin blogg om artister på Twitter i Unga artister experter på sociala medier - Del 2


Brit Stakston konstaterar att fler och fler svenskar upptäcker Twitter. Läs Ok. Nu blir Twitter mainstream på JMWs blogg. Lysande skrivet!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker socialite är överlägset och rekommenderar det varmt.

    Bra gränssnitt som gör det enkelt att följa både twitter, bloggar osv.

    Så testa deras demo

    SvaraRadera
  2. Bra punkter i inlägget och tack för länken! Artister, då framförallt de som är lite "underground" tycker jag generellt är väldigt bra på att skaffa sig publicitet genom dessa nya medietjänster. Ibland kan marknadsföringen kanske bli lite väl aggressiv, men det tror jag jämnar ut sig med att det trots allt handlar om en artist som brinner för sin musik och inte om ett förtag med dollartecken i ögonen. Då tror jag folk generellt har lite högre toleransnivå.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren Markus. Som jag ser det så är autenticitet långt viktigare än professionell marknadsföring. För övrigt så är alla marknadsförares dröm att kunna förmedla just autenticitet och passion.

    Gustav, jag har testat Socialite men överger inte min Tweetie. Inte än... Förstod inte riktigt hur jag skulle använda den som RSS-läsare. Twitter + Facebook funkade sweet sida vid sida dock.

    SvaraRadera