onsdag 31 mars 2010

Nu har du äntligen råd att mastra dina låtar


Dagens gästbloggare är Jon Rinneby, som driver studio Bergsgatan och spelar i bandet Turn Off Your Television.

Funderar du på att mastra dina låtar, men saknar kunskapen eller pengarna?
Då kan det vara läge att kolla in Cutting Rooms senaste erbjudande: http://www.mediacordmastering.com/

Proffessionell onlinemastring med 100% nöjdkundgaranti med en startsumma på 450 kr per låt.

torsdag 25 mars 2010

upSweden bjuder upp Blindmen till dans - del 4

Närvaro i sociala medier.

Här är några grejer att tänka på om man ska använda sig av det, egentligen ganska dåliga samlingsnamnet, sociala medier.

Fördelarna är ju, som namnet påvisar, att det underlättar att vara social. Det är ett enkelt sätt att vara personlig på och det är lätt för läsare/lyssnare/fans att vara interaktiva.
Men. Det hela bygger också på att man är närvarande och framförallt aktiv.
En blogg som aldrig uppdateras eller en twitter eller facebook som är till synes död gör ingen glad.

Fråga dig själv om du tror att det är något för dig. Närvaron blir lätt ett självändamål annars.
Likt många artister som i myspacebegynnelse lite naivt trodde att om man bara hade en skulle allt ordna sig - man behövde liksom inte arbeta med den, är vissa osäkra på hur man riktigt använder tex twitter bäst. Facebook grepper de flesta någorlunda. Gemensamt är att det är aktiviteten som är det viktiga, inte närvaron.

Tänk också på de oskrivna regler som finns i dessa forum. Här görs liknelsen med ett mingelparty, vilket jag tycker är ganska bra. Texten är visserligen mer riktad till näringsliv, men att se sitt band som sitt företag är inte alls dumt å andra sidan. Du väljer själv.

Poängen med liknelsen med mingelpartyt är i vilket fall: Varför gå dit om du bara ska stå tyst i ett hörn (vid inaktivitet), eller - vem står ut med galningen som bara står och gapar för att få folks uppmärksamhet eller säljer in sig själv för hårt (om du spammar eller på annat, vedertaget jobbigt sätt, försöker synas). Jag kan personligen tycka att folk som uppdaterar sin twitter 300ggr per dag kan bli lite too much. Men det är ju en fråga om smak.

Inget för dig? Då är det inte hela världen, men OM det är det -Var aktiv, "prata" med folk/svara på kommentarer, använd sunt förnuft och kom ihåg att de sociala medierna är ett verktyg och inte en lösning.


Turn Off Your Television och Bring the mourning on live 25/3 2010


För er som ännu inte har upplevt Bring The Mourning On spela live så har ni chansen att göra det ikväll den 25/3 2010 eller 1:a maj.

Ni som redan sett dem räknar förstås ner sekunderna tills ni får höra deras underbara alt country igen.

Bandet har dessutom lanserat en ny hemsida, och vill ni veta vad som händer med deras liv så rekommenderar jag att ni läser deras blogg.

Spelningar


25/3 Trölls 20:00
1/5 Vinylbaren 19:00


Om ni hellre gillar fantastisk pop så spelar också Turn Off Your TelevisionKickstart, Banco de la Musica.

Det är ett svårt val då det är två extremt grymma band som spelar, men vad ni än går på så kommer det vara bra

onsdag 24 mars 2010

upSweden bjuder upp Blindmen tills dans – del 3


Mer än bara musik


Att arbeta med din musik och allt arbete runtomkring kan enklast beskrivas som att arbeta med ett företag.

Vilka framgångsrika företag känner du till som saknar marknadsföringsplan, verksamhetsbeskrivning, budget, visioner eller långsiktigta mål att jobba mot?

Varför saknar du det när det kommer till arbetet med din musik?

Om du vill att saker ska hända så måste du själva jobba för det, tills att någon annan hjälper dig.

Är det tråkigt?

Ja om du tycker det är tråkigt att få mycket folk i publiken när du spelar live, eller sälja iväg alla exemplar av din ep, eller få en massa downloads av din musik, etc.

Det är några exempel på vad du kan arbeta mot, men ingen annan kommer göra det åt dig om du inte börjar själv.

Vill du leva på din musik så kräver det hårt arbete, men om du bestämmer dig för att göra det arbetet, varför inte göra det strukturerat?

tisdag 23 mars 2010

upSweden bjuder upp Blindmen till dans - del 2

Relationer och vikten av att vårda dem.

Nu ska här tjatas om vikten av relationer igen.

I dagens samhälle är vikten av kontakter - samt hur du vårdar dessa – stor, oavsett vad du sysslar med. Detta gäller såklart även musiker. Det kan ibland låta klyschigt med allt tjat om att man ska vårda sina kontakter och det ena med det femte. Men med handen på hjärtat – hur ofta har inte dina kontakter på något sätt gagnat dig? Rätt ofta,va?

Som musiker gäller det kanske i första hand kontakten till sina lyssnare, eller fans om man så vill. Det är ju knappast någon tillfällighet att till exempel alla Idol-uppkomlingar ägnar så sjukt mycket tid åt att resa till landets alla köpcenter för att visa upp sig, sjunga en låt och skriva autografer och låta sig fotas med sina fans. Deras tid är oftast enormt knapp – nästa år kommer ju en ny uppsättning idoler – så det gäller att så snabbt och effektivt som möjligt skapa en ”personlig” relation till sina fans. Det här gäller gäller inte bara marionettartister som skapas för att tjäna pengar åt bolagen. Det gäller alla musiker och artister. Att upprätta och bibehålla någon form av relation till sina lyssnare/fans, i vilken form det än må va, är viktigt även för dig som påstår att du ”bara vill lira musik”. Idol-Anders kommer knappast ihåg alla människor han möter men, det gör honom mycket mer intressant som artist för lyssnaren än kanske talang-leif, som inte alls jobbar med sina relationer lika mycket. Idol-Anders kallar knappast dessa träffar för särskilt personliga, men för det fan som får en stund med honom är det säkerligen det.

Varför tycker vi att våra polare är mycket bättre än vad de egentligen är musikaliskt? Jo, för att vi har en personlig relation till dem. Såklart.

Även om du har ett bra management som sköter all PR så kan bara du stå för den personliga kontakten. Ingen PR-person i världen kan ersätta det.

För det allra flesta musiker handlar dock inte kontakten till sina fans om signeringsträffar på mobilia, utan mer troligt vid gigtillfällen och kanske framförallt internet. Om/när du spelar – se till att skapa en naturlig träffpunkt. Förslagsvis ett bord med merch. Har du inga? Skaffa.

På nätet då? Tja, har du inte en etablerad webplats med att välanvänt forum är det kanske Myspace du mest använder dig av. Facebook har på senare tid seglat upp och tar i allt större grad användare från Myspace. Blindmen skriver utmärkt om hur du som artist bäst använder dig av facebook och internet här.

Vi kommer att återkomma till det sistnämnda senare i veckan. Men mer matnyttigt redan imorrn. Läs då också.

Presentation av den nya killen


Ärade läsare. Jag heter Jakob Nord och är Upsweden Malmös senaste tillskott.

Jag är bekant med föreningen sen starten back in the days uppe i Umeå, där även undertecknad är uppvuxen, och själv medlem sen ett par år tillbaka. Nu är det tänkt att jag skall bidra med mina kunskaper kring det här vi kallar kommunikation. Jag gissar att ni kan kalla mig kommunikatör.

Förutom jobbet på Upsweden ägnar jag min (arbets)tid dels på Helsingborgs Dagblad och dels med egna frilansuppdrag. Jag har bland annat skrivit till magasinet Blood, och hjälper Klubben The booty and The Beat med PR och det grafiska. Ett tag till skall jag även klippa och konvertera gammalt filmmedie på ett ställe som heter Camrent.

Mitt uppdrag här på Upsweden kommer med att gå ut på att jobba med intern och extern kommunikation. Tillsammans med Gustav ska jag också försöka tillgodose medlemmarnas eventuella behov av hjälp med hur man bäst marknadsför sin musik, med allt vad det kan innebära.

Det här med musik har alltid varit den stora grejen i mitt liv (även om den numera får konkurera med fotboll om min uppmärksamhet). Först var det hårdrock, sen hiphop. Sen punk, hardcore och metal. Sen klubbmusik. Sen allt samtidigt. Under 6 år arbetade jag med Radio AF i Lund, varav 3 som musikredaktör, vilket på många sätt utvecklade såväl min smak som mitt sätt att lyssna på musik. Mina egna erfarenheter av musik i form av eget utövande sträcker sig till glad men amatörmässig, men naturligtvis hög kvalitativ, nivå av HC-trummande, jazzscattande och på senare år technorappande.

Typ så. Ni kommer höra mer från mig, här på bloggen bland annat, och förhoppningsvis också se mig därute någonstans.

måndag 22 mars 2010

upSweden bjuder upp Blindmen till dans - del 1

För en vecka sedan hade jag tillfället att tillsammans med Jakob Nord äta lunch med Pär Berglund från bloggen Blindmen, en blogg som specialiserat sig på marknadsföring och musik.

Under de närmare två timmar som vi samtalade sades det mycket matnyttigt som du kan ha nytta av i ditt marknadsföringsarbete, och vi kommer att posta ett blogginlägg per dag denna vecka baserat på vårt samtal.



Alltid arbeta hårt även om du jobbar tillsammans med ett team

Ett vanligt problem som vi diskuterade över vår lunch är fenomenet med musikakter som får en part som börjar arbeta med dem, något som ofta resulterar in att musikakten i samma ögonblick som management, skivbolag eller bokare börjar jobba, själv slutar med sitt marknadsföringsarbete.

Den självklara lösningen är att istället att omgruppera din tid och lägga den på att bygga upp relationer till lyssnarna, jobba med andra delar av marknadsföringsarbetet och på produktion av olika former av merch och annat som skapar ett mervärde för lyssnarna.

Om du som musikakt har som mål att positiva saker ska hända med din musik, så finns det en enkel regel som gäller.

Om du inte jobbar för att få saker att hända, så kommer på sikt alla andra som jobbar för din sak att tappa intresset.

Varför?

Svaret på detta är att deras intresse i första hand inte är att hjälpa dig, utan deras intresse är att du får framgång vilket ger dem någon form av värde.

Det finns också en viktig del i marknadsföringsarbetet och relationsbyggandet där ingen kan ersätta dig, nämligen i att vara dig själv.

I Christian Tigerblads inlägg om Twitter skriver Christian att personer i sociala nätverk som inte är närvarande eller själva skriver sina inlägg som oftast blir väldigt tråkiga.

Dina lyssnare vill veta vem du är, och ha kontakten med dig, och det är också där du bygger en direkt relation med dina lyssnare.